Albatros, Moeraki Boulders en Yellow eye pinguins

Nieuw-Zeeland, Hampden

Weer met het zonnetje wakker geworden. Eerst naar het Royal Albatros centre gereden, dat aan het einde van een landtong ligt. De weg was 25 km lang, erg bochtig en smal. Eenmaal aangekomen bleek het centrum pas om 11.30 open te gaan. We hebben dus een uurtje doorgebracht met naar de meeuwen kijken. Daarna een toertje gedaan. Een gids vertelde, dat een albatros maar 1 ei in de twee jaar legt. Als de albatros ongeveer 1 jaar is, vliegt hij uit, om pas 6 jaar later weer terug te komen naar zijn geboorteplek om een partner te zoeken. Als hij een partner heeft gevonden, gaat hij eerst een jaar samenwonen. Pas daarna beginnen ze met een ei te leggen. Als ze een jong hebben, zorgen ze daar allebei voor. Als het jong uitvliegt, gaan de ouders ook weer 1 jaar weg en als ze dan terugkomen, gaan ze weer 1 ei leggen. We mochten ook de albatrossen zien. Er zaten er drie op een nest, maar natuurlijk weer ver weg. Toch nog wat foto's gemaakt. Daarna zijn we naar de Moeraki Boulders geweest. Dat zijn grote ronde stenen, die op het strand liggen. Het leukste was 's-avonds. Vanuit de camping zijn we naar een strand in de buurt gereden. Daar zaten yellow eye pinguins en een heleboel zeeleeuwen met jong.

Het is weer prachtig om te zien. Als je naar de pins kijkt, zie je dat jullie het zuider-eiland al voor een groot gedeelte hebben gehad.