Nieuw-Zeeland, Doubtfull Sound

Rondcruisen over de Doubtfull Sounds - dag 1!

Vandaag vroeg uit de veren om om 9:00 bij Manapouri op de boot te gaan voor ons 2-daagse tochtje naar de Doubtfull Sounds.

De Doubtfull Sounds is een van inhammen van het Fiordland. Zoals jullie ook op het kaartje kunnen zien, eindigen deze inhammen in zee. Ook al zit je dus voor je gevoel een flink stuk landinwaarts, je blijft te maken houden met eb & vloed en ook met zout water. Mede door dit laatste mochten we tijdens de trip veelvuldig dolfijnen bewonderen, die lange tijd voor de boeg van de boot met ons meezwommen! Er was ons verteld dat we veel geluid en gebaren moesten maken, omdat dolfijnen dat 'leuk' schijnen te vinden (die vragen zich dan natuurlijk af wat voor een stel leipe dieren op die boot zitten!... of misschien was het alleen een binnenpretje voor de kapitein, die goedgelovige toeristen trappen ook overal in!)

Ondanks een beetje bewolking 's ochtends klaarde het in de middag helemaal op en konden we ons allemaal vergapen aan het uitzicht, van die enorme bergen die abrupt in de inhammen eindigden, zie ook de foto's. Maar omdat we voor de 'exclusieve' 10 persoonsboot gingen, moesten we wel voor ons eigen kostje zorgen: dat betekende de inham uit en op zee vissen! Gewapend met 3 hengels probeerden we onze slag te slaan. Echter buiten de beschutting van de inhammen, was de zee behoorlijk wild en niet iedereen bleek het juiste paar zeebenen te hebben...!

Het was mede aan de kapitein te danken dat er 's avonds toch eten op tafel kwam, hoewel wij wel enkele kleinere visjes hadden gevangen! Maar alleen vis was nog niet genoeg, we moesten ook kennismaken met de befaamde 'crayfish' een soort kreeft. De kapitein had wat vallen uitgezet. Met Deathliest Catch-achtige filmbeelden in ons achterhoofd, haalden we de kooien op maar helaas: geen crayfish. De kapitein trok daarop zelf zijn duikpak aan om wat crayfish bij elkaar te graaien. Je moet ze wel op een bepaalde manier beetpakken, maar verder zijn ze relatief 'tam', hoewel het ook wel erg zal schelen dat ze geen scharen hebben!

Eenmaal aan tafel was een heus 3-gangen diner bereid: vooraf werkelijk heerlijke pompoensoep (recept gaat mee naar Nederland), gevolgd door vers gevangen en gefrituurde stukjes vis en als hoofdgerecht de crayfish! Het smaakte ons allemaal even goed, hoewel het 'ontleden' van de crayfish soms wel wat concentratie vereiste!

Moe en voldaan zochten we pas om 23:30! (een recordtijd, zo laat zijn we nog niet eerder gaan slapen!) onze kombuizen op. We deelden de boot samen met 2 Amerikanen, die we al gewaarschuwd hadden voor de 'nachtelijke schreeuwer' in ons midden.

De nachtelijke schreeuwer liet ook deze avond opnieuw kort van zich horen, maar dit overstemde het gesnurk van de Amerikanen in kwestie echter niet!

Tot zover ons eerste dagje op de Doubtfull Sounds!

Deze keer ben ik eens eerst bij het verslag en de foto's. Maar ja wat wil je ook als Bea al zo vroeg voor de deur staat. En die is nog het meest benieuwd naar de foto's. Maar dit leek mij nu echt eens vakantiedagen. De natuur die echt leek op de Noorse fjorden (verder ben ik ook niet geweest) en dan die dolfijnen en kreeften: helemaal te gek. Wat dat lawaai betreft: ik weet echt niet of jullie daar nou ingetrapt zijn als "leipe" dutchies of dat dat waar is. Maar het is in ieder geval een fantastisch gezicht. En bij het tweede verslag spreken de beelden voor zich: dat leek echt helemaal op vakantie: volhouden zol

Diny 2007-12-05 09:36:39

Dan volg ik maar in tweede instantie, na al naar de opticien geweest te zijn. Guus, je kent je ouders straks niet meer terug met ieder een nieuwe bril. Het lijkt wel een sinterklaas cadeau, maar dat is maar een toevalligheid. (Er was geen sinterklaas zo gek dat hij een paar brillen wou geven). Ik mis bij het vissen wel enkele figuren op de foto's. Is dat toeval of zijn die inderdaad geveld door zeeziekte. Als dat echt zo is, is dat toch jammer want die hebben wel wat gemist. Waar ik me wel bezorgd over maak is dat jullie er niet in slagen om je eigen maaltijd bij elkaar te verzamelen: een onbewoond eiland gaat zelfs jullie dat toch te ver en je weet bij jullie maar nooit. De foto van de dolfijn is geweldig. Het lijkt wel een toevalstreffer, bovendien lijkt het wel een witte dolfijn. Jullie blijven ons verrrassen met steeds weer nieuwe beelden. Nog even een ding: ik hoop dat jullie in een kajuit hebben mogen slapen en niet in de keuken tussen de resten van de kreeften e.d.