Nieuw-Zeeland, Kaikora

Walvissen kijken bij Kaikora

Vanochtend weer vertrokken vanaf Christchurch naar Kaikora. Verder noordwaarts aan de oostkust.
Na ongeveer 2 en een half uur rijden met Harry, bereikten we dit plaatsje wat ongeveer 4500 inwoners telt.
Nadat we een appartementje hadden gevonden gingen we ons klaar maken voor de trip die voor vandaag gepland stond: Whale Watching.

Het weer was redelijk ruw, dus we hadden voor de zekerheid maar een pilletje gekocht en ingenomen. Toen de boot op en de open zee op.

Kaikora is 1 van de 5 plaatsen op de wereld waar walvissen (en andere bijzondere zeedieren) zo dicht bij de kust te zien zijn. Dit komt door een soort van onderwater kloven (daar zijn ze weer), die hier heel dicht langs de kust liggen. Deze kloven zijn lang geleden gevormd door gletsjers en zijn tussen de 800 en 1600 meter diep. Ideaal voor de walvissen en hun prooidieren. Maar ook dolfijnen en orca's komen hier voor. Niet te vergeten ongeveer de helft van alle albatros soorten!

De walvissen die we konden gaan zien waren de Sperm Whales. Een enigzins dubieuze naam, die voortkomt uit een verkeerde diagnose van de ontdekkers van het beest. De witte vloeistof in de kop van het beest was namelijk geen zaad, maar olie. Dit bleek toen ze een vrouwlijk exemplaar hadden gevangen met hetzelfde goedje in de kop :-D
Onze naam voor de Sperm Whale is volgens mij Potvis. Ze zien er wel hetzelfde uit in ieder geval.

Na een tijdje varen en talloze diashows was er door de kapitein met zijn sonarapparaat toch een walvis ontdekt. We waren mooi op tijd om de walvis te zien tijdens zijn adempauze aan de oppervlakte.

Daarna voeren we verder om een andere te bekijken, maar zonder succes. Uiteindelijk zagen we nog 1 walvis ademhalen. Natuurlijk ook de staart tijdens het onderduiken!

Toen was het weer tijd om terug naar de haven te gaan. Op de terugweg zagen we nog een aantal Dusky Dolphins. Dolfijnen die we ook op de gevoelige plaat hebben geprobeerd vast te leggen. Nog een heel karwei met die hoge golven!!

Met deze wilde dolfijnen gaan we morgen ook zwemmen is de bedoeling. Dus we konden nu vast even zien hoe ze er uit zien.

Groeten!
~Guus en de rest.

Trouwe Harry heeft het maar druk met jullie. Jullie zullen hem straks nog gaan missen en node afscheid van hem nemen. Goed zeg dat jullie toch twee walvissen gezien hebt. Wij hebben die in de film vorige week op een groot scherm gezien (niet iedereen vaart er losjes naar toe, met of zonder zeebenen) en je houdt inderdaad je adem in als ze omhoog komen en weer met een ongelooflijke waterfontein verdwijnen, dus in werkelijkheid moet dat nog veel indrukwekkender zijn. Toch ook een leuke anekdote over de naam van de walvis, weer iets "bijgeleerd". Zo vond ik het verhaal over de tocht van de volwassen walvis met de jonge ook interessant: hoe ze met zijn tweeen duizenden kilometers voorploeteren door de oceanen en door het slaan met de vinnen contact houden en zo bij elkaar kunnen blijven.

MenM 2007-12-09 11:24:55

Ongelooflijk wat een zeebenen! Het moet een hele prestatie zijn als je al aangemoedigd wordt om pilletjes te slikken. Ze zullen er daar redelijk nare ervaringen mee opgedaan hebben. Maar het resultaat is de moeite waard. Ik probeer me voor te stellen dat ik daar op een boot op zee sta en een walvis omhoog zie komen. Vind je het gek dat mijn verbeelding tekort schiet c.q. op hol slaat. Maar genieten blijft het bij jullie. Ga zo door. Ik ga ook weg nu om met de hele familie naar de open dag bij Nelleke en Ron te gaan wel iets anders, maar toch ook heel leuk. De volgende keer volg ik jullie reis verslag weer met plezier.