Mono Lake, Bodie en Yosemite

Verenigde Staten, Bodie, California

Vanochtend eerst naar het noorden gereden en Mono Lake bezocht. Dit is een meer, waaruit kalkstenen torens uit het water oprijzen. Het calcium rijke water, dat via bronnen omhoog komt, komt in aanraking met het zoute water van het meer en dat zorgde ervoor dat de torens ontstonden. Het meer wordt nu beschermd, omdat het waterpeil al 14 meter gezakt is. Daardoor staan er ook torens op het droge.
Daarna zijn we doorgereden naar Bodie. Dit is een spookstadje, dat nog authentiek is. In 1850 is daar goud gevonden, in totaal 600.000 dollar. Rond 1950 zijn de laatste mensen vertrokken. In elk huisje staat de inboedel nog gewoon. Was wel apart.
Via de Tioga pas zijn we naar Yosemite gereden. Eerst lag er veel sneeuw langs de kant van de weg. Dat was een groot contrast met Death Valley. Daarna hebben we nog twee uur door het park gereden. Het was erg moeilijk een slaapplaats te vinden. Uiteindelijk hebben we maar een soort tent gehuurd. Daar stonden 4 bedden in, maar we konden er twee bijhuren. Toen we die bedden uitpakten, bleken het babybedjes te zijn. We hebben nog wel gekeken of het paste, maar na 2 weken Amerikaans eten paste niemand erin. Dat viel wel tegen. Dan maar terug en een veldbed gehuurd. Het was wel krap, maar Anne en Guus offerden zich op. Alle etenswaren en toiletartikelen moesten in de berenkluis, omdat we in een beren area zaten. 's Nachts met zijn allen naar het toilet om te voorkomen dat we door een beer verrast zouden worden. Was wel spannend, maar geen beer gezien.

gr. Annet en de rest.

Het zal vast wel meevallen met de lijn van jullie. Jullie sjouwen wat af en verbruiken een enorme hoeveelheid energie en een vetlaagje is bij die soms koude nachten ook wel als een extra dekentje. Het verbaast me dan dat jullie op een andere foto allemaal weer heel zomers gekleed zijn: dat lijkt mij het lastigste, die grote temperatuurverschiullen.

MenM 2012-05-18 18:24:05

Mensen, ik ben klaar met het schrijven met uitroeptekens. Wat mooi en zeker ook interessant wat jullie zien. En elke keer weer een indrukwekkende verrassing. En tja, dat je dan wat moeite moet doen. Daar schrikken jullie zo te lezen ook niet voor terug. Hadden wij vroeger op school ook maar zo'n interessante dingen geleerd. Had ik aardrijkskunde misschien ook nog leuk gevonden. Ik zou zeggen: volhouden, haal er alles uit wat er in zit. Groet Diny