Nieuw-Zeeland, Rotorua

Rotorua en omstreken

Halleej allemaal,

Hier even een kleine update van onze reisverslagen. Wij vinden het ook erg leuk om alle reacties te lezen, dus ook jullie moeten vooral door blijven gaan met het lezen van onze pins!

Vandaag hadden we een redelijk rustig dagje (voor onze begrippen). Eerst even rustig ontbeten en toen maar eens kijken wat we allemaal konden doen vandaag.
Als eerste gingen we naar the burried village.
Dit is een dorpje wat in 1886 is overstroomd met modder en as wegens een abrupte uitbarsting van Mount Tarawera.
De mensen werden in hun slaap overvallen en van dit dorpje stond eigenlijk bijna niks meer overeind en 17 mensen hebben het toen niet overleefd.
Wij voelden de grond ook al onder onze voeten trillen, maar dat bleek Kees te zijn. Kees kreeg ook al een bijnaam van onze Maori gids, namelijk /Matua/ wat pappa betekende, omdat hij van die mooie dochters had.
Het dorp is nu voor een deel onder de twee meter hoge laag modder uitgehaald en je kon dus zien hoe de voornamelijk Engelse kolonisten samen met de Maori leefde.
Het was best indrukwekkend en onze gids wist het leuk te vertellen.

's Avonds zijn we naar een Hangi geweest. Dit is een manier waarop de Maori hun voedsel bereiden, namelijk met hete stenen onder de grond. Erom heen was nog een hele show, waarbij onze groep (van ongeveer 100 man) een leider moest uitkiezen en die moest onze tribe of many nations (er waren mensen uit 20 landen bijeen, waaronder opvallend veel Dutchies). We kregen daarna een show te zien, waarbij de Maori-krijgers uit een oorlogskano kwamen (in hun blote kont wel te verstaan!) en waarbij er voor ons werd gedanst en uitleg gegeven over de Maori tradities.
Na de show was het dan eindelijk eten geblazen. Het was een lopend buffet met allerlei dingen die in de Hangi waren bereid, zoals kip, lam en gepofte aardappelen. Het smaakte goed, vooral Guus vond het erg lekker, want toen we op weg moesten voor de nachtsafari zat hij als enige van de zaal nog aan zijn chocolade taart.

De nachtsafari bracht ons in het donker langs allemaal dieren. We hebben glowwormen, grote forellen waaronder een zeldzame blauwe en een aantal kiwi's gezien! Dit was wel heel erg bijzonder, want kiwi's zijn aan het uitsterven in N-Z en ze zijn daarnaast nog eens heel zeldzaam. Onze gids die met een erg accent praatte kon ons veel vertellen over alles wat in het park aanwezig was. Ook hebben we nog van een bron gedronken wat al eeuwenoud is, je kon dit wel proeven, want het smaakte een beetje muf.

Hierna weer terug naar de tent om weer lekker te slapen, want de volgende dag gaan we weer vertrekken naar het zuiden.

Groetjes,

Anne en de rest.

wij wachten met spanning af !!!

kees van der meer 2007-11-19 10:20:39

Jullie zullen ook niet overal in staat zijn om je verhalen en foto's op het internet te zetten. Het is toch al fantastisch dat je op deze manier met elkaar kan communiceren. Er zit wel een nadeel aan: als jullie terug zijn kunnen jullie niet veel nieuws meer vertellen. De herinneringen voor jullie zullen er echter niet minder om zijn. Good Luck!

Bram 2007-11-19 11:13:48

IK ben het met Bram eens dat het niet altijd zal lukken, maar voorlopig zijn we erg tevreden met de verhalen en foto's

Toos 2007-11-19 12:23:46

Niet bij te lezen joh! Jullie hebben al heel wat avonturen meegemaakt zo te lezen (en te zien) en dan is er nog maar 1 weekje om! Veel plezier!!

carola 2007-11-19 17:20:50

Hoi Guus en de anderen. Geweldig, ik ben totaal overrompeld. Dit is nu net wat ik altijd van Rotorua (of all places) heb willen weten. Maar ik kan het eigenlijk niet echt met Bram eens zijn. Volgens mij kunnen c.q. moeten jullie nog heeeeeeel veel nieuws vertellen als jullie terug zijn. En foto's: graaaaag, want jullie veranderen natuurlijk: beetje bruin verbrand, beetje ontspannener etc. Dus net als de anderen: vol verwachting klopt mijn hart (om een beetje in de stijl van de tijd te blijven.) Nu serieus: heel veel plezier, en tot schrijfs.

Diny 2007-11-19 17:30:38

Ook wij zijn het eigenlijk niet met Bram eens: vooral doorgaan. Er blijft nog genoeg te vertellen en te kijken als jullie terug zijn.

MenM 2007-11-19 18:27:36

ff proberen

koos 2007-11-19 20:34:56

lekker zonnen en smeren maar groetjes m en t

martien en t 2007-11-19 20:47:51

Mooi om zo alles te kunnen volgen! Veel plezier allemaal.

Stephan 2007-11-19 21:10:09

Vergeet ook alsjeblieft geen foto van bus Harry te plaatsen! :-)

Ron 2007-11-19 21:15:08

Martijn en Marja geweldig die foto,s.Wat leuk om dit zo met jullie te beleven.Wij blijven het volgen hoor die avonturen van jullie.Geniet er maar van en tot lezens(gek woord eigenlijk) .Groetjes Ineke en Aad

ineke 2007-11-19 22:24:42

Ik ben het ook niet met je eens, pa! Maar ik snap wel je idee. Het is juist makkelijk als je nu al wat dingen opschrijft, dan weet je straks meer dingen te herinneren. Wat liggen die huisjes diep, zeg! In die burried village. Ik zoek steeds op Google Earth jullie verblijfplaats en ontdek-je-plekjes op. Daar zijn foto's gepost van mensen die daar ook geweest zijn. Heel leuk om te volgen!

Iris - omdat 2x2 4 = 2007-11-28 19:16:11

Waarom mag mijn naam maar 20 tekens lang zijn???