The Honeycomb Hill Caves en The Oparara Arch

Nieuw-Zeeland, West Coast

We werden vanochtend wakker en het goot. Dus regenjasjes opgezocht, waterdichte schoenen en jacks aan en hopen dat het droog zou worden. Om 9.00 kwamen ze ons ophalen. Eerst hebben we een stuk gereden door het regenwoud naar The Honeycomb Hill Caves. De grotten worden zo genoemd omdat er overal gaten zitten, net als in een bijenraat. Na een wandeling in de regen door het regenwoud, wat toch wel iets had, kwamen we bij deze grotten. Kees keek wel een beetje benauwd, maar het viel erg mee. We kregen een helm met een lampje erop en de gids had ook nog een zaklantaarn bij zich. Overal zag je botten van de moa. Deze vogel is uitgestorven, maar ging destijds de grotten in om te sterven. Vandaar dat de botten er nu nog liggen. Ook hebben we de glowworms gezien. We zagen zelfs de larven lopen. Af en toe waren er kieren, waardoor je de boomwortels zag en omdat het buiten regende, kwam hier ook water door naar binnen. We hebben hier ongeveer een uur gelopen. Aan het eind was een opening, waardoor je het regenwoud zag. Dat was een prachtig gezicht. Helemaal droog bleven we niet, maar het was zo indrukwekkend, dat je dat niet eens in de gaten had.
Na de lunch hebben we een wandeling gemaakt naar de Oparara Arch. Dit is een boog van leisteen. Ook dit was een schitterend gezicht. Het valt alleen niet mee het op de foto te krijgen. Ondanks het slechte weer hebben we een onvergetelijke dag gehad.

Hé Kees, heb jij die glimwormen ook nog warm gemaakt zoals vroeger?

Wim 2015-11-20 09:56:56

Ze hingen nu op ooghoogte en zo hoog kom ik niet meer, Wim.