Nieuw-Zeeland, Glenorchy

CANYONING

Beste pap en mam,
Ik weet niet of jullie /canyoning/ nog hebben opgezocht in de Dikke van Dale of op Google...

Ik hoop van niet, want dan zal mam wel weer wakker hebben gelegen. Het was een behoorlijk heftig middagje vandaag. Maar we hebben ons vermaakt en zijn allemaal zonder al te grote kleerscheuren weer terug gekomen ;-)

Om 10 uur werden we op onze camping opgehaald door 2 gidsen die ons naar de Canyoning track zouden brengen en ons zouden begeleiden. Onderweg pikten we nog een Nederlands stel op dus waren we met 7 avonturiers (Kees en Annet hadden waarschijnlijk wel opgezocht wat canyoning is, want die hadden niet zo veel zin).

We kregen allemaal een uitrusting aan, waaronder een wetsuit, klimtuigje, helm, schoentjes en natuurlijk een zwemvest. Toen gingen we op weg. Nog zo'n 20 minuten wandelen voordat we daadwerkelijk bij onze canyon aankwamen. In de stenen kloof stroomde behoorlijk koud water, wat om de zoveel meter middels een waterval naar beneden stortte. Ons doel voor vandaag was om dus een stuk door de kloof af te dalen. We zouden gaan klauteren, abseilen, springen en 'sliden' (glijden).

Na een veiligheidsinstructie gingen we meteen aan de slag. Een stukje glibberen over de gladde stenen om vervolgens langs een watervalletje een paar meter naar beneden te sliden. En gelukkig namen we deze eerste glijbaan achteruit! Op je kont en dan met je hoofd eerst dus. Daar stonden we eigenlijk allemaal wel even van te kijken, maar het ging eigenlijk wel goed. We mochten allemaal 2 keer om een beetje te wennen.
Daarna gingen we weer wat verder door de kloof om vervolgens een sprong in het diepe te maken! Zo'n 8 meter naar beneden het water in! Ook wel weer even slikken en niet iedereen durfde uiteindelijk de sprong te wagen. Zij werden via een touw naar beneden gelaten.

De rest van de tocht ging eigenlijk net zo. Met glijbanen (dit keer wel met de voeten eerst) en sprongen vanuit een waterval en zelfs over een waterval heen. Ook werden we met touwen langs rotsen naar beneden gelaten waarbij de gidsen vaak zo vriendelijk waren om je 2 meter boven het water maar te laten vallen. Er was ook een klein kabelbaantje waarbij je tussen 2 rotsen door ging en uiteindelijk boven een grote poel kwam stil te hangen. De laatste paar meters naar beneden gingen ook hier weer vallend.

Op het laatste stukje moest er een slide gemaakt worden met direct daarna een spectaculaire sprong. Iedereen ging hier knap doorheen en dat was voor iedereen toch wel een kick en een opluchting.

We wandelden uiteindelijk weer terug door het bos om onze natte spullen uit te doen en weer terug naar Queenstown te rijden.

Al met al een zware dag, maar wederom de moeite waard.
Tijdens de tocht van zo'n 2 uur door de Canyon hebben we ongeveer 150 meter afgelegd! 1 van de gidsen heeft foto's en filmpjes gemaakt en hieronder daaruit een selectie. De filmpjes geven wel een wat beter beeld, maar deze kan ik helaas nog niet op Pindat zetten.

Groeten,
~Guus en de canyoneers.

Hoi allemaal! Wat een avonturiers zijn jullie, nooit verwacht! Het ziet er heel gaaf uit, maar ik zou er nog wel 10 keer over nagedacht hebben om zoiets te doen. Tot nu toe lees ik allemaal wilde en spannende verhalen, wat een vakantie! en die parachutesprong.... Leuk dat jullie buuf Claudia tegenkwamen en wat toevallig. Ik ontving vandaag een email van haar. Heel veel plezier verder. Groet, Shirley

shir 2007-12-06 11:02:13

Beste zoon, ik zat net klaar om canyoning toch maar eens op te zoeken op google toen ik jouw verslag op het scherm zag verschijnen. Ik heb er dus niet van wakker gelegen (wat niet weet....) Nu was ik niet helemaal onvoorbereid, want ons boek (met spectaculaire foto's) van de ANWB geeft geweldige informatie over allerlei activiteiten. De mogelijkheden bij canyoning waren nogal breed. Dus ik had er al een idee van. Het googlen kan nu achterwege blijven. Nu vind ik zonder al te grote kleerscheuren ook wel een relatief begrip. Als het bij wat flinke blauwe plekken en wat schaafplekken is gebleven valt het inderdaad nog mee, sprak zij optimistisch. Wat ik me wel afvraag is of je tijdens zo'n tocht toch ook nog wat van de omgeving ziet of dat het puur "werken" is om de tocht te voltooien. Niet dat dat zo erg zou zijn, want natuurschoon kom je genoeg tegen.

MenM 2007-12-06 11:30:35

Ja, ik was dus nog niet klaar: Jullie foto's doen niet onder voor de foto's in bovengenoemd boek. Dat je daar tussendoor nog kans voor hebt gezien. Onze complimenten voor de fotograaf of fotografen. Verder voor iedereen , na wat uitgerust te zijn, weer een goede reis verder. (Soms is het wel lastig hoor Guus dat je maar 1000 tekens kunt plaatsen: dan moet je her en der wat uit de tekst gooien en krijg je van die kreupele zinnen en zie je taalfouten over het hoofd. Ik zal er Ron eens over aanspreken. Ik snap wel dat dat is om langdradige commentaren te weren. Ik ben niet helemaal verstoken van zelfkennis).

MenM 2007-12-06 11:36:00

Sorry, ik had niet goed gelezen: ik zie net dat een gids de foto's gemaakt heeft, maar dat doet natuurlijk niets af aan de kwaliteit en aan jullie prestatie.

MenM 2007-12-06 11:53:00

Queenstown, helemaal te gek. alleen hebben wij niet in de jetboat gezeten. maar hebben wel de SKIPPERS ROAD gereden met een auto van onze vrioenden. daar bij idere bocht klaxoneren, de film daarvan is prachtig. wat betreft die CANYONING hebben we wel gezien. tussen de DOLFIJNEN gaan zwemmen is dan maar kinderspel. nog veel plezier en op naar het volgend avontuur, wij genieten met jullie mee.

Bep en Johan 2007-12-06 15:46:53

Hoi! Jullie vakantie is 1 groot avontuur. En voor de thuisblijvers is het iedere dag weer een avontuur om jullie site te lezen en te bekijken: hartstikke leuk! Dat canyoing ziet er erg leuk uit. Is het ook geschikt voor mensen met hoogtevrees? Zou het namelijk best wel een keer willen doen... Veel plezier de komende dagen!

Mariska 2007-12-06 16:37:35

Nou Guus en rest van het gezelschap, veel gekker moet (en kan) het waarschijnlijk niet worden. Ik was van plan canyoning "even" op te zoeken, maar na wat ik gelezen en vooral gezien heb vind ik dat ik meeeeeer dan genoeg weet. Volgens mij is het slecht voor de bloeddruk van achtergebleven naaste bloedverwanten. Je hebt waarschijnlijk geen idee hoe het er uit ziet als je alle bekenden die je alleen maar kent in doodgewone kleren, in een doodgewone omgeving, zich aangepast gedragend ineens als regelrechte stuntmannen en vrouwen tekeer ziet gaan!!!! Wat zou Freud er niet van zeggen. Maar als jullie niet uitgekuurd terugkomen dan weet ik het niet. (De achterbljvers jaren ouder waarschijnlijk) Maar goed ik meen oprecht: ga vooral zo door, jullie zien er uit of het het toppunt van genieten is (is het waarschijnlijk ook) Geniet ze.

Diny 2007-12-06 21:38:59

Wat een actiefoto's!!! Gaaf om te zien! Blijf ik nog wel benieuwd naar die teksten op de helmen: waarom heet Guus naar een tekenfilmhond? ;-p

Nelleke 2007-12-07 14:25:46

Ik had niks over de helmen willen zeggen, maar als Nelleke er toch over begint: er was eigenlijk maar een naam die ik goed thuis kon brengen nl. BUSH en die had ik waarschijnlijk toch geweigerd op te zetten.

Diny 2007-12-07 15:29:37

EVEN EEN BERICHTJE VAN MIJ VIA INEKE.OM EEN OF ANDERE REDEN KAN IK NIET MEER IN HET ACCOUNT.MAAR VIA INEKE HEB IK JULLIE BELEVENIDSSEN VAN GISTYEREN GEHOORD. WEL HEFTIG AL DIE AVONTUREN.IK VIND HET ALLEMAAL DOOD ENG MAAR WEL HEEL SPANNEND,KAN ME VOORSTELLEN DAT ANEET EN KEES NIET MEE GINGEN IK ZOU HET OOK NIET DOEN.BOVENDIEN IS EEN RUSTDAG OOK ERG LEKKER.TOT DE VOLGENDE KEER. GERDA EN RIEN

GERDA 2007-12-07 17:17:23

Hallo Fam. v Rutten. Schitterend wat jullie allemaal zien en ondernemen. We volgen de verslagen en bekijken de foto's. Wat een sportieve fam. Nog veel plezier de komende 2 weken, geniet ervan.

j en t 2007-12-08 13:18:20

J en T, volgens mij hebben jullie het nu door inderdaad! Wat betreft de helmen, tjah er stond overal iets op, dus dan pak je maar wat. Op zich wel handig want nu kunnen we aan de helmen zien wei er op de foto staat, mocht het gezicht niet helemaal duidelijk zijn. Om die reden had ik (Guus) ook maar een rode gepakt, dan valt dat helemaal op! Groet.