Nieuw-Zeeland, Franz Josef

Op naar de gletsjers!

Vanochtend Harry Hiace weer volgeladen met onze bagage en de tocht richting het zuiden voortgezet. Het doel: Franz Jozef, het plaatsje aan de voet van de Franz Jozef Gletsjer.

Eerst hadden we nog een kleine rondleiding in de brouwerij van Greymouth gepland! Rond half 12 begonnen we daar aan een rondleiding door de kleine brouwerij van Monteiths. Monteiths bier heeft al behoorlijk wat prijzen gewonnen en is op verschillende plaatsen in de wereld te koop (niet in Nederland echter).
Monteiths' is overgenomen door een grote brouwerij waar ook het merendeel van de produktie gedraaid wordt. Het kleine brouwerijtje (10 werknemers en veel handwerk) staat er dan ook voornamelijk voor de sier en reclame. Ze brouwen er nog wel 2 soorten van hun bier.

Na de rondleiding was het natuurlijk tijd om bier te proeven!!! Er waren 7 bieren op de tap en we hebben ze alle 7 geproefd. Het varieerde van 'pils' en 'radler' tot 'Guinness-achtig'. Voor ieder wat wils dus. Vooral Kees liet het zich goed smaken. Na de proefsessie konden we nog zelf onze six-packs samenstellen uit de 7 bieren. We hebben dus nog wat lekkere biertjes voor onderweg!

Daarna zwalkten we opmerkelijk vrolijk naar een Subways om even een broodje te eten alvorens onze B.O.B. Marja richting Franz Jozef zou rijden.

...en we hebben het gehaald hoor! Aan de voet van de bergen zitten we nu (zie pin). Vlak bij de Franz Jozef Gletsjer. Dit is 1 van de 2 grote gletsjers in Nieuw-Zeeland. De Fox Gletsjer is iets kleiner en meestal iets minder vol met toeristen. Als het weer het toelaat gaan we daar morgen met een helikopter naar boven om over het ijs te lopen!

Later hier meer over, met hopelijk mooie foto's van de reisgenoten in de schnee!

~Guus

P.S.
We hebben bij de afgelopen pins weer wat nieuwe foto's gezet. Dit is meestal een gedoe, tijdrovend en lukt niet altijd bij elk internet cafe. Later zullen we ze weer wat aanvullen.

Een helikopter, toe maar... De Breukhoventjes zijn er niks bij ;-P Ik hoop voor jullie dat het door kan gaan, lijkt me supercool!

Nelleke 2007-11-28 09:27:23

Ha die José. Het ziet er helemaal niet uit dat je het naar je zin hebt :-) En we zijn helemaal niet jaloers met z'n allen. Het is hier namelijk heel rustig, eigenlijk niks te doen. We zitten de hele dat te patiencen. Je kent het wel. Nou geniet nog even!!! Groetjes, Je collega's

MCRZ collega's 2007-11-28 10:44:04

Met het weer bij ons zou het bier niet zo lekker smaken als bij jullie. Het ziet er wel gezellig uit en met de kwaliteit van B.O.B. Marja is het al helemaal niet verkeerd. De Googleprent laat inderdaad goed zien hoe de gletscher richting zee gaat. Vroeger zeiden we, daar gaat een koffiemolen. Nu zitten julli er in. Dat zijn toch mooie dingen voor een mens!

Bram 2007-11-28 14:09:09

Het begint wel een beetje decadente trekjes te vertonen: met de helikopter naar boven om over het ijs te lopen, toe maar. Als jullie terug zijn ga je natuurlijk, om in stijl te blijven, ook alleen nog maar in de PC Hooftstraat winkelen en dan met de SUV ipv Harry, of op een scooter, (of moet het tegenwoordig toch weer een bakfiets zijn). Het was vast ook wel moeilijk als ik jullie enthousiasme voor de zeven soorten bier "proef" in het verhaal, om er daar maar zes uit te mogen kiezen. Wat een dilemma. Ik hoop dat het weer meezit zodat je naar de gletsjer kunt: dat is zo indrukwekkend die ijsvlakte met het knallend ijs. Geweldig. We zijn benieuwd.

MenM 2007-11-28 15:29:53

Annet wil jij ons bellen Het is niet ernstig maar wel zeer belangrijk Ik ben donderdagmiddag afwezig van 12.00 tot 18.00. groetjes

Martien en Tr 2007-11-28 20:14:54

Eigenlijk valt mij de helicopter (een soort "hangende Harry") een beetje van jullie tegen. Na wat ik allemaal gelezen en gezien heb had ik nu foto's verwacht van touwen en pikhouwelen in een berg als de gletscher door jullie "bedwongen" ging worden. Maar goed, iemand voor mij zei het al: dit begint naar decadentie te neigen. Och, wat jaloezie al niet met een mens kan doen. Nogmaals: geniet, geniet, geniet. En ondanks geen berggeklauter toch dolgraag foto's.

Diny 2007-11-28 21:39:25

leuk zeg zo'n reisverslag. zo te lezen en te zien is het een prachtig avontuur. ben benieuwd naar het volgende verhaal en de foto's natuurlijk! nog veel mooie belevenissen toegewenst. groetjes het zusje van martijn.

Annemarie 2007-11-28 22:11:18

Jaah, zie ik hier nu op de foto de beroemde/beruchte kiwi? Voor mensen die totaal geen verstand van vogels hebben (een roodborstje wil ik nog wel herkennen) is het een aardige vogel. Als het de kiwi is moet ik er toch meer aandacht aan besteden. Tegenwoordig lees ik wel eens iets over Nieuw Zeeland en lees daar ook dat hij bijna uitgestorven is. Ik ga eens even googlen om er iets meer over te weten te komen waardoor dat nu weer komt.