Nieuw-Zeeland, Matakohe

Tochtje langs de westkust richting Auckland

Vandaag voor de laatste keer 's ochtends onze tentjes ingepakt. Was nog wel even stressen toen we enkele regendruppels voelden, maar met 6 weken ervaring is een tent opvouwen natuurlijk nog maar seconden-werk!

Alle spullen vonden weer in een plekje in onze oude bus en op weg gingen we! Allereerst naar Onopanui, waar de zandduinen op ons lagen te wachten, voor het 'spectaculaire' sanddune-surfing!

Een bootje bracht ons naar de zandduinen. Van de kapitein kregen we de instructies: pak je sanddune-surfboard (gewoon een bodyboard) en klauter jezelf een weg naar de top van de zandduin. Eenmaal op adem gekomen neem je een flinke aanloop en duik je, met je buik op je board en met je gezicht naar beneden, de sanddune af.

Klonk als een peulenschilletje! Echter, eenmaal bovenop de zandduin aangekomen, was het toch wel erg hoog! En onderaan de duin wachtte het zeewater voor een verfrissende finish, terwijl we geen zwemkleding bij ons hadden!

De eerste buikschuiver was nog vrij voorzichtig, maar de vrijgekomen adrenaline maakte ons steeds stoutmoediger! Zeker toen bleek dat we het zeewater niet zouden halen, (je kon afremmen met je voeten) durfden we steeds sneller naar beneden te duiken!

Na een uurtje werden we weer opgepikt door de boot en vervolgden we onze weg. We reden nu meer het binnenland in en kwamen zowaar in wat sub-tropisch regenwoud terecht! Hier stopten we om enkele reuzegrote Kauri-bomen te bewonderen, waaronder de 'Tana Mahuta' (51m hoog, 1200-2000 jaar oud) en de 'Four Sisters'!
Dan voel je je toch wel klein hoor!

Na zo lang te zijn weggeweest uit Nederland, zal het straks wel even wennen zijn aan het winterse weer bij jullie. Echter, deze middag konden we al een beetje 'in de stemming' komen, omdat we die in de regen doorbrachten! Dit was niet zo erg, omdat we toch nog een behoorlijk stukje naar Matakohe moesten tuffen.

Na een korte lunchstop in Dargaville ('hoofdstad van de Kumara', een heerlijk zoete aardappel, waar we in Nederland ook zeker naar op zoek gaan) kwamen we aan in Matahoke. Hier was het Kauri museum, waar de geschiedenis van de boomkapindustrie werd verteld. Dat was toch wel erg hard werken in een tijd dat er nog geen zaagmachines bestonden! Toen deze zaagmachines eenmaal hun intrede deden, verliep het werk, helaas voor onze generaties, een stuk sneller. Alle weiden die we onderweg zien, waren vroeger Kauri-bossen. Wat er nu over is, is nog maar een fractie van wat het eens was. We begrijpen de populariteit van het Kauri-hout echter, wel, wat een prachtige houtsoort! De bomen groeien snel omhoog en alleen in de top vind je takken, dus je hebt een hele lange, gave stam. We hebben dan ook enkele Kauri-hout souverniertjes uit de museumwinkel meegenomen. Voordat de milieubewusten onder jullie protesteren: dit Kauri-hout komt niet van omgezaagde bomen, maar van wel 30.000 jaar oude bomen die uit de moerassen zijn gehaald (dat zegt de bijsluiter tenminste).

Nu zitten we op de camping, vlak naast het museum. We gaan zo verder met onze 'her-inburgeringscursus', op het menu staan namelijk pannenkoeken! (of eigenlijk pancakes)!

Groetjes van ons allemaal!

Misschien kunnen jullie gelijk de elfstedentocht meemaken als jullie weer thuis zijn (geintje hoor) geniet straks ook maar lekker in Kuala Lumpur zal het wel fout schrijven maar heb geen zin om op te zoeken hoe het wel moet ,j ullie snappen het wel ,Hier gaat alles goed we hebbeneen erge puinhoop gehad , zijn met de badkamer bezig ,alles is grijs van het stof .maar we beginnen nu met het opbouwen.de groeten aan iedereen henk +riet

riet 2007-12-17 09:42:06

Ik heb net ook de foto s zitten kijken van het raften , kees en Annet dat jullie dat durfde zou niets voor mijn zijn al dat water , dan maar liever pannenkoeken bakken of schapen kijken, Groetjes

riet 2007-12-17 09:48:46

Wat gezellig oerhollands: pannenkoeken. Nog een pan erwtensoep erbij en jullie zijn weer helemaal ingeburgerd. Nu dacht ik toch echt dat alle activiteiten gedaan waren, maar hoe kan ik nou sanddune-surfing over het hoofd zien!!! Dat mag je niet missen. En ik maar denken dat je alleen maar rustig door de oerbossen ging "wandelen". Het lijkt me dat je je daar echt weer zo'n nietig mensje vindt onder die woudreuzen. Inderdaad triest dat deze bossen met grof geweld, zonder nadenken over voortbestaan gekapt worden, maar helaas dat gebeurt zo ongeveer overal. Stiekem ben ik natuurlijk toch benieuwd naar de souvenirtjes, en geloof meteen de bijsluiter (die is natuurlijk gedrukt op gerecycled papier). Nu de tent voor de laatste keer is ingepakt lijkt me dat voor jullie ook een vreemd gevoel, de trektocht zit er bijna op en komt het lange zitten in een vliegtuig dichterbij.

MenM 2007-12-17 10:47:36

Ja, nu was ik ook nog niet klaar. Wij zullen ook moeten afkicken. Wekenlang genieten we al elke dag van jullie uitgebreide verslagen en prachtige foto's waarmee jullie het thuisfront van jullie tocht op de hoogte houden. Dank aan iedereen voor de vele tijd en de zorg die jullie hieraan willen besteden. Gelukkig brengen jullie (als ik Guus tenminste goed begrepen heb) nog filmpjes mee, zodat we net als jullie straks nog na kunnen genieten. Nogmaals bedankt.

MenM 2007-12-17 10:52:31

Als jullie een van de eerste dagen waren gaan sanddune-surfen dan had ik mijn hart meteen al vast gehouden. Maar nu denk ik: so what: appeltje eitje toch, voor die stuntploeg. Wandelen door oerbossen moet een overweldigende ervaring zijn. Ik ben al onder de indruk als ik ergens in Europa (Duitsland b.v.) loop in bossen met bomen veel groter dan die bij ons. Tja, en als iedereen er dan over begint: de terugtocht komt er toch echt aan. Maar acclimatiseren zal wel meevallen, jullie zult zien dat je toch echt Hollanders bent van (een beetje kou) en stamppot. Ik zit me al wel weer suf te piekeren hoe dat gaat met de reis. Wanneer je in het vliegtuig stapt, slaapt en dan ook ooit weer aankomt. Maar dat is gelukkig mijn zorg niet. En om met MenM te spreken: ik zal de verslagen en foto's ook erg missen. Groet

Diny 2007-12-17 21:06:58

Het vriest hier 3gr dat is lang niet geweest.Het zit er bijna op voor jullie .Het was geweldig om het hier te volgen.We wensen jullie een voorspoedige terugreis en zien jullie weer graag terug .

Cock 2007-12-18 19:34:07

Ik wilde jullie nog even een goede terugreis toewensen. Bij deze! Veel plezier nog in Kuala Lumpur en tot snel! En o ja, José: de kaartjes voor Van Dik Hout zijn onderweg!

Mariska 2007-12-18 22:30:08

Die Mariska. Gelijk al weer dikhout voor de familie, alsof ze geen dikke bommen hebben gezien.

Bram 2007-12-19 11:49:01

Ik heb net bij Ineke delaatste avonturen ngelezen en de foto's bekeken. Thuis kan ik helaas nog steeds niet de site aanklikken.Maarzo nu en dan bij iemand anders kijken is natuurlijkwel mogelijk. Zo komje ook weer aan de sociale contacten!! Wat een waaghalzen zijn jullie toch!! Vreselijk eng allemaal, maar ook wel heel spannend. Volgens mij mmoeten jullie niet alleen akklimatiserenmaar ook uitrusten als jullie weer in Nederland zijn. Jullie slapen allemaal dagen achter elkaar. Een soort winterslaap!! Een hele goede thuisreis en houdt jullie dikste truien en sokken bij de handbagage, want het vriest in Nederland. Liefs, Gerda

gerda 2007-12-19 12:46:02

Hoi! Ik wil jullie ook nog even een goede reis toewensen, misschien is die inmiddels al begonnen? Leuk weer om de laatste verhalen te lezen! Nu nog alle foto's! Daar zullen we een avondje voor uit moeten trekken?!!! Jos, in ieder geval tot zondag, gezellig! Liefs carola