En de reis eindigt met wild...

Kenia, Nairobi

...aan het spit!

Maar laten we bij het begin beginnen.
Na het ontbijt vertrokken we vanuit de Mara Sopa Lodge op de Masai Mara naar Nairobi. Deze avond zouden we immers weer terug vliegen naar Nederland. Onderweg zouden we nog het Karen (von) Blixen museum aandoen. Deze bevind zich in het oude huis van Karen Blixen: de schrijfster van het beroemde boek Out of Africa. Ik denk dat ik namens de groep spreek als ik dit bestempel als niet het meest spectaculaire onderdeel van de vakantie, maar na een paar uur rijden was het wel prettig om even de Land Cruiser uit te kunnen.
Na dit museumbezoek gingen we verder naar het Giraffe Sanctuary waar we giraffen van dichtbij konden bekijken en voeren. Na nog een korte boswandeling en een drankje werden we door Raphael naar het Carnivore Restaurant gebracht. Een soort van all-you-can-eat restaurant, maar dan in safaristijl. Naast lam, kip en rund van het spit dus ook krokodil filet, struisvogel gehaktballen, spareribben en zelfs ossenbal (!).
Nadat we onze buiken rond hadden gegeten aan deze exotische gerechten, poogde Raphael ons netjes op tijd bij Nairobi airport af te zetten. Wat een ritje van een half uur zou moeten zijn, veranderde in een spectaculaire urban safari! Door enorme files op de wegen door flinke regen, een belangrijke voetbalwedstrijd en een flink aantal ongelukken werden de safari stuurmanskunsten van Raphael zwaar op de proef gesteld. Nu wordt er in Nairobi over het algemeen al 'iets' anders gereden als hier in Nederland, maar deze tocht spande toch wel de kroon met als hoogtepunt toch wel de geniale inhaalactie via de middenberm. Niet iedereen zat even releaxed in de auto tijdens deze rit, maar ik vond het eigenlijk wel een beetje gaaf :-D Bovendien had Raphael zich al de hele safari als meester van de Land Cruiser en koning van de (on)verharde weg getoond, dus ik had alle vertrouwen dat we op tijd en veilig op het vliegveld aan zouden komen. En dat gebeurde ook.

Rest mij voor deze dag alleen nog een speciale vermelding te maken voor opperpingelaar José van Rutten. Die 5 Keniaanse verkopers flink liet zweten bij de prijsonderhandelingen over souvenirs.

Groet,
~Guus en de rest

15 meter bij de giraffes vandaan blijven?? Op de valreep toch nog even buiten het boekje gaan Guus en Anne. (Toch wel een hele leuke foto). Jullie kijken op de laatste foto allemaal heel rustig en tevreden rond: je wist toen natuurlijk nog niet dat je nog een kamikaze tocht voor de boeg had. Gelukkig maar denk ik.

MenM 2010-10-24 12:28:10

De laatste foto zegt genoeg! Een totaal geslaagde reis. Maar lekker aan terugdenken als je weer in het ongetwijfeld saaie ritme van alledag terugkomt. Maar alles went. Over een tijdje geef je weer zielige vogeltjes in de winter eten als er sneeuw ligt. Ik wens jullie een goede terugreis en sterkte met het gewone leven. td