Nieuw-Zeeland, whakapapa

Tongario Crossing (18,5 km wandelen)

Gisteravond allemaal vroeg naar bed, want vanmorgen stond de wekker al om half zeven (het leek wel een gewone werkdag!). Vandaag was de dag van de Tongario Crossing of wel de crossing door Middle Earth (in dit gebied zijn de scenes van Lord of the Rings Middle Earth opgenomen).
Na een goed en stevig ontbijt werden de tassen gepakt, met broodjes, worst, Mars, Snickers, Muesli repen en vele liters water, want ook vandaag scheen het zonnetje weer perfect. Daarnaast had Anne de volledige EHBO doos meegenomen met pleisters, blaarpleisters en tape voor de verwachtte blessures en pijntjes. Om acht uur werden we opgehaald met een busje en om half negen begonnen we aan de tocht, die in totaal 8 uur zou duren!
De tocht begon met een mooi pad door een schitterend landschap, het pad werd steeds stijler en na ruim een uur doemde de eerste zware rotspartij op. Het pad liep verder omhoog en we hadden dus geen andere keus dan naar boven te klauteren. Eenmaal boven gekomen (1600 meter) waarbij het nodige (angst)zweet verloren was, was het tijd voor een korte pauze en de eerste versnaperingen ondertussen genietend van een fantastisch uitzicht.
Na een nieuwe laag zonnebrand ging de tocht weer verder, langs een mooie krater (de rode krater zie ook de foto's), waarna de volgende rotswand zich opdoemde. Met frisse moed werd er begonnen aan deze klim die uiteindelijk duurde tot 2100 meter hoogte, ondertussen werd de sneeuwgrens bedwongen. (Dus helaas Martien je bent dit jaar niet de eerste in de sneeuw!) Na het beklimmen van ook deze rotspartij (het was inmiddels rond 12.30 uur) hadden we een schitterend uitzicht op een aantal bergmeertjes (tussen deze bergmeertjes hebben we ook de pin geplaatst, zoom in voor meer duidelijkheid). Met de bergmeertjes op de achtergrond hebben we onze broodjes met worst gegeten.
Na het eten van onze broodjes begon de afdaling met fantastische vergezichten en mooie kleine watervallen. Uiteindelijk zijn we om 16.00 uur aangekomen op de eindbestemming, met de nodige kleine pijntjes en blaren. Op de eindbestemming stond de bus te wachten die ons terug bracht naar de camping waar een koud biertje op ons te wachten stond.
Gelukkig morgen geen lange wandelingen, maar een lange autotocht naar Wellington! Dus de beentjes kunnen rusten en blaren kunnen helen zodat we weer fris aan het Zuidereiland kunnen beginnen!

Groeten van het reisgenootschap!

Ik heb net voor iemand een kaart gekocht met een smiley die "WOW" zegt. Volgens mij is dat de goede benaming voor deze tocht. Zo te lezen en te zien was het een magnifieke tocht waar je wel wat blaartjes voor over kunt hebben. Het blijft altijd een leuk gezicht: in korte broek, hoed of pet op en dan met je voeten in de sneeuw. Aan de laatste foto te zien was het toch wel echt een vermoeiende tocht, dus rust nog lekker wat uit en hopelijk genezen de blaren vlug zodat jullie na de lange autotocht naar Wellington ook weer verder te voet op pad kunt gaan.

MenM 2007-11-21 08:43:36

Wat een fantastische wandeling. Goed dat jullie zo goed getraind hadden Het moet erg leuk zijn geweest om ook eens te voelen of de sneeuw daar net zo koud is als in Oostenrijk. Martien hoopt natuurlijk volgend jaar weer de eerste te zijn die in de sneeuw staat. Leuke fofo's , dat is pas echt afzien. Jullie zien wel dat Maria en ik, hier alles goed onder controle hebben want wij kunnen gewoon rond de klok van negen al achter de computer kruipen. groetjes

Toos 2007-11-21 09:37:11

Sjeempie ik ben helemaal (opnieuw) verbijsterd van de prachtige foto's. Zo'n tocht kan wel behoorlijk zwaar vallen, maar is in ieder geval alle moeite waard!

Ron 2007-11-21 10:08:14

hoi hoi men echt super om te lezen/zien wat jullie allemaal aan het doen zijn is erg leuk om te lezen allemaal. nog heel veel plezier daarzo groetjes jes ps martijn bij deze alvast een hele fijne verjaardag morgen maar dat zal wel lukken in die omgeving!!!!!!

jes 2007-11-21 14:31:26

Wat een ongelooflijk mooi land. Mooi dat wij er allemaal zo van mee kunnen genieten. Martijn, waren die blaren voor jou?! Want volgens mij heb jij niet zo veel getraind op lange afstanden. Die (cowboy)hoeden staan erg leuk en zijn vast erg nuttig voor je ogen. Wij wisten al dat jullie op jouw verjaardag een lange autorit gingen maken. Succes met jullie Harry en van harte gefeliciteerd met je 28ste verjaardag. Wij nemen er morgen wel een glaasje wijn op!! Fijne dag.

gerda 2007-11-21 16:20:30

Martijn alvast gefeliciteerd met je verjaardag maak er een leuke dag van.Wij zullen hier wel een borrel op je nemen.Marja ook jij gefeliciteerdmet Martijn. Wat me wel opvalt Martijn jij staat bijna niet op foto,s de conclusie is dat jij die prachtige foto,s maakt.Geweldig ,wat een land .de groetjes uit het koude kikkerlandjeIneke en Aad

ineke 2007-11-21 16:23:57

op de atlas uit 1976 [ach ach] gezien waar jullie zijn veel succes met de genezing van de blaren en nu op naar het zuidereiland

martien en tr 2007-11-21 21:25:17

Hallo allemaal ,ik heb net al jullie verslagen gelezen ,hebben jullie straks nog wel zin om naar huis te komen,misschien blijven jullie wel bij Cor en Riet jullie begrijpen nu je alles zo ziet dat hun zo gek nog niet waren om daar te blijven,Smaakte de worstjes net zo lekker als bij een fietstocht ,Martijn ik begreep dat je jarig was nog van harte,weer eens een ander soort verjaardag .die cowboyhoeden staan jullie goed en Annet hoe gaat het met je hoogtevrees het zijn wel prachtige tochten die jullie maken.groeten ook van Henk Riet

Riet 2007-11-21 21:54:47

Wat een leuk verslag en fotos. Hoe warm is het daar? Tante Riet is weer thuis .We hebben nog lekkere meloenen op.Nederland heeft zich geplaatst met de voetbal.Groetjes

Cock 2007-11-21 22:07:22

Sjieke foto's! Toch nog eens serieus gaan overwegen om ook nog eens naar Nieuw Zeeland te gaan........

Aswin en Shirin 2007-11-21 23:12:44

Ik wil toch wel even reageren op Toos en Maria die het allemaal goed onder controle hebben. Nu, dat is bij mij ook zo maar dan anders. Ik ga 's avonds voor de computer zitten, zoals je dat voor een soap doet, maar het grote verschil is wel dat het geen soap is (en hopelijk ook niet wordt), maar een onstellend goede documentaire!!! Alle lof daarvoor. Je blijft ervoor zitten en leest en kijkt dat het een lieve lust is. Dit moet ontegenzeggelijk een "once in a lifetime" ervaring gaan worden. Ik begin wel te hopen dat jullie niet al te afgeknoedeld raken en het volgens plan volhoudt. Jullie zijn te vergelijken met een stel heuse ontdekkingsreizigers. Ik wens jullie weer veel ondernemingslust, sterkte (fysiek bedoeld) en plezier toe.

Diny 2007-11-22 21:49:28

Gaaf zeg, zo'n tocht! Ik krijg hier best wel reiskriebels van...