Okarito en Franz Josef

Nieuw-Zeeland, Franz Josef Glacier

Halverwege de ochtend kwamen we aan in Harihari. Daar heb je breedste hoofdstraat van het zuidereiland. Nu het was wel breed, maar overdreven breed, dat niet. Op 7 januari 1931 is Guy Menzies daar gecrashd, die vanuit Sydney de eerste was die over de Tasmanzee vloog. Hij heeft er 11 uur en 35 minuten overgedaan. Een replica van het vliegtuig staat hier in een loods. Daarna zijn we naar Okarito gegaan. Daar hebben we in een heerlijk zonnetje de Okarito trig walk gedaan. Wij dachten, dat het een wandeling door het moeras was, maar het was een klim naar een uitkijkpunt. De hele weg naar boven, een klein uurtje was constant behoorlijk steil. Boven stond een flinke wind, dus wat foto's en weer vlug wat afdalen. De weg terug ging een stuk vlugger.
We zaten nog maar een klein stukje van Franz Josef, dus eerst een cabin geregeld en toen met de auto naar de Franz Josef gletcher. Vanaf de parkeerplaats was het nog drie kwartier lopen naar de gletcher. En ja je bent in Nieuw-Zeeland dus het weer verandert snel. 's-Ochtends een stralend zonnetje, nu liepen we in de regen. Maar we hebben hem gezien en toen we weer bij de auto waren, was het weer droog.