Met volle teugen genoten

Verenigde Staten, New Orleans

Hi allemaal,

Vandaag zijn we er weer met de auto op uit getrokken.

We zijn begonnen in Louis Armstrong Park. Een mooi park ter nagedachtenis aan de grondleggers van de New Orleans Jazz. In het park ligt Congo Square. Hier kwamen vroeger de slaven op zondagmiddag bijeen om te zingen en te dansen. Hier werd de basis van de huidige jazz gelegd.

Het park leent zich er prima voor om foto's te maken. Dat hebben we dan ook niet gelaten. 🤣.

In het park staan nog vier ernstig vervallen gebouwen. Deze zijn de enig overgebleven originele panden. De rest is gesloopt voor aanleg van het park. Ooit was het de bedoeling dat National Park Service hier iets mee zou gaan doen, zij kregen in 1998 van de burgemeester een vrije lease van 99 jaar voor de gebouwen en 4 acres bijbehorende grond. Er is niet veel gebeurd, toen sloeg in 2005 Katrina toe en zijn de panden zwaar beschadigd. Door financiële tekorten heeft de Parkservice nooit iets gedaan om het te renoveren en hebben zij het eigendom in 2018 terug gegeven aan de stad New Orleans. Wat er nu mee gaat gebeuren weet waarschijnlijk niemand. Zo zonde!

Daarna zijn we naar Chalmette Battlefield gereden. Hier heeft in 1814-1815 een grote slag van de Oorlog van 1812 plaatsgevonden. De Engelsen wilden New Orleans innemen vanwege de gunstige ligging aan de Mississippi. In New Orleans leefden toen al veel verschillende culturen, die tijdens deze slag allemaal samen tegen de Engelsen vochten. Amerikanen, Indianen, vrije Afro Amerikanen, Fransen en Ieren. Door een briljant idee om een wal te bouwen op vlak land en daar achter te gaan liggen en daarvandaan te vuren, heeft Amerika (New Orleans) deze battle gewonnen.

Daarna zijn we doorgereden in oostelijke richting net zolang totdat we niet verder konden omdat de weg daar simpel ophoudt. 🛑. Aan het laatste gedeelte liggen vele vissersboten.

Ook hier is de impact van Katrina nog steeds duidelijk te zien. Hier zijn alle huizen standaard op hoge palen gebouwd omdat het in een zeer waterrijk gebied ligt. Maar evengoed staan er nu nog veel vervallen panden waar na Katrina waarschijnlijk nooit meer iemand is geweest. We zagen zelfs een boot die de kade opgeslagen is, helemaal in puin en deze ligt er nog net zo als het er ooit vlak na de orkaan bij moet hebben gelegen. 😢

Daarna zijn we naar Tall Timbres Brechtel gereden. Een klein recreatie park. Hier zagen we grote 'zakken' met web in de bomen hangen. Deze blijken helemaal vol te zitten met rupsen. Geen idee welke en of dit uiteindelijk allemaal vlinders worden, maar indrukwekkend om te zien.

We zijn terug gereden via Gretna. Dat ligt aan de andere kant van de Mississippi en er valt een hoop te kijken.

We hebben een paar leuke winkels bezocht en zijn toen uitgekomen bij Texas Ribhouse om te eten. Daar zijn we vijf jaar geleden ook geweest, maar dan in Cheyenne. 😃 Wederom super gegeten.

Morgen misschien een swamp tour om krokodillen te zien. Eerst het weer maar eens afwachten.

Dag allemaal, tot morgen!