De toerist uitgehangen

Verenigde Staten, Henderson

Hallo allemaal,

Vandaag hebben we heerlijk de toerist uitgehangen. We zijn vanmorgen rond 10:00 op de Hop On Hop Off trolley gestapt. De trolley maakt een tour door het historische gedeelte van Savannah. Elke chauffeur vertelt veel over de bezienswaardigheden onderweg, met de nodige knipogen die er bij horen. 🚃

Een stukje over Savannah:

Bijna dertig kilometer van de Atlantische Kust werd in 1733, op de oevers van de Savannah River in de staat Georgia, een nieuwe stad gesticht. Savannah was geboren. De stichter was James Oglethorpe. Hij tekende een volmaakt geometrisch grondplan met 24 kleine pleinen. In de burgeroorlog trok generaal Sherman een spoor van vernieling door de staat, maar Savannah werd gespaard; hij vond het er zo geweldig, dat hij besloot het te sparen. De pleinen werden weelderige parken met fraaie eikenbomen, beeldhouwwerken en fonteinen. Ze worden allen omgeven door statige woningen in prachtige bouwstijlen: Italiaans, hellenistisch, victoriaans en Dorisch. De mooiste huizen van Amerika, zo zeggen ze in Savannah zelf.🏘️

* Er wonen ongeveer 150.000 inwoners
* Het historisch district van Savannah is 1 van de grootste in de VS
* De stad was een kerstcadeautje voor President Lincoln
* Een deel van de film Forrest Gump is gefilmd in Savannah.

We hebben veel geleerd over de historie en het heden van Savannah. Het is een stad met prachtige, historische gebouwen en mooie pleinen en parken.

De Riverboatcruise hebben we overgeslagen, vinden we toch meer iets voor op de Mississippi River.

Iedereen die we hebben gesproken is erg vriendelijk en lijkt oprecht geïnteresseerd. ☺️ Dat hebben we ook wel eens anders ervaren in Amerika. Altijd vriendelijk, maar vaak ongeïnteresseerd.

We merken tot nu toe gelukkig nog niets van de rassenhaat die hier sinds enige jaren weer op lijkt te komen. We denken dat dit toch meer in de buitengebieden van de grote steden is, daar zijn we wel wat uitlatingen in voortuinen tegen gekomen om je zorgen over te maken. 100% voorstanders van Trump. 🤔We rijden tenslotte door de zogenaamde Trumpstates. Maar nogmaals, wij hebben hier nog geen gekke dingen in de praktijk mee gemaakt. Laten we dat zo houden. 😃

Morgen reizen we door naar South Carolina met als bestemming Charleston.