Vicksburg Military Park

Verenigde Staten, Vicksburg

Hallo volgers!

Leuk dat jullie er weer zijn.

Onze dag is begonnen met koffie en ontbijtrepen. ๐Ÿ˜ƒ Dit is het ontbijt wat beschikbaar is bij het hotel. Maar prima, wanneer nodig is er onderweg van alles te krijgen en dit is weer eens wat anders. We hebben zelf gisteren vergeten om brood te kopen, wel beleg gehaald๐Ÿ™ˆ๐Ÿ˜‚

Daarna zijn we naar het Vicksburg Military Park gereden. Dit is een park waar de Vicksburg-veldtocht uit burgeroorlog plaatsvond, met tentoonstellingen en het USS Cairo-museum.

In het kort: Vicksburg was bezet door de Confederatie. President Lincoln zei dat de oorlog nooit door de Union gewonnen kon worden als Vicksburg niet ingenomen werd. De strijd hier heeft vele slachtoffers geëist. Er liggen hier alleen al 17.000 slachtoffers (alleen Union soldaten) begraven, de meesten zijn ook hier gesneuveld, een deel is hier naartoe overgebracht vanuit andere staten. De gesneuvelde Confederatie soldaten liggen op omringende begraafplaatsen.

Alle ideeën die generaal Grant had om Vicksburg in handen te krijgen liepen uit tot een ramp. Totdat hij besloot Vicksburg vanaf de andere zijde aan te vallen en zijn leger uit te breiden met Afro Amerikaanse soldaten. Dit leek de leden van de Union in eerste instantie geen goed idee, tot de groep met soldaten in 1863 heeft laten zien met alle moed en overtuiging te vechten tegen de Confederatie. Dit laatste is van grote invloed geweest op het uiteindelijk innemen van Vicksburg. Dit wordt behoorlijk onderbelicht in de verschillende verhalen en documentaires, maar wordt goed uitgelegd tijdens de film in het Visitor Center van het Military Park. In de Wikipedia versie (link hieronder) wordt de grote invloed ook nauwelijks besproken.

De grote groep met Afro Amerikaanse soldaten zag dit ook als mogelijkheid hun naasten in het zuiden te bevrijden van hun slavernij bestaan.

Uiteindelijk heeft de Confederatie zich overgegeven met als officiële datum 4 juli. (Onafhankelijkheidsdag) Tot de Tweede Wereldoorlog hebben veel inwoners van Vicksburg deze dag niet gevierd, behalve de Afro Amerikanen.

Lange versie:

Het was bijzonder om op dezelfde bodem te lopen als waar deze slag heeft plaatsgevonden. In 1899 is de omgeving uitgeroepen tot National Park en in 1917 zijn er, na een reünie van soldaten van beide kampen, ruim 1300 kleine monumenten opgericht ter ere van alle soldaten.

Grote monumenten stonden er toen al, voornamelijk van de staten die de Union steunden en meegevochten hebben. De zuidelijke staten hebben pas later monumenten toegevoegd.

Het Illinois Memorial is een prachtig gebouw, waarin alle namen van de participerende soldaten van Illinois per afdeling zijn weergegeven. De bouw kostte in 1906 ruim 190.000 dollar. Ter vergelijking: dat zou nu 4,5 miljoen dollar zijn!

Tijdens de ronde door het park staan overal blauwe (Union) en rode (Confederatie) borden met daarop aangegeven welk bataljon er op die plek heeft gevochten. Op de foto's is goed te zien dat het in die tijd ook nog vaak tot 1 op 1 gevechten uitdraaide.

In het park staat ook Shirley House, het enige gebouw wat stand heeft gehouden tijdens de oorlog.

Daarnaast ligt er de USS Cairo. USS Cairo was een van de eerste Amerikaanse ijzersterke oorlogsschepen die aan het begin van de Amerikaanse burgeroorlog werden gebouwd. Cairo was het leidende schip van de City-class kanonneerboten en vernoemd naar Cairo, Illinois. Het schip is tot zinken gebracht, alle opvarenden hebben het overleefd.

In 1964 is het schip geborgen en het ligt nu in het Military Park, voor een groot gedeelte gerestaureerd, maar ook het originele geraamte is voor een deel bewaard gebleven.

Na deze indrukwekkende ronde hebben we wat rondgekeken in het historische centrum van Vicksburg. Mooie gebouwen, maar helaas heel veel leegstand en verpaupering in dit deel.

We hebben de omgeving nog wat verder verkend. We zijn aan de andere kant van de Mississippi rivier uitgekomen bij een bar waar volgens ons nog nooit iemand van buiten Amerika binnen was geweest. Geweldig om te zien! Ik denk dat we in de krant komen๐Ÿ˜‚. Het zag er niet uit aan de buitenkant, binnen trouwens ook niet, maar super om hier even de lokale sfeer geproefd te hebben.

Tot morgen!

Mooi bezoekverslag en uitleg!