Great Smoky Mountains Railroad

Verenigde Staten, Sevier County

Hi allen!

Vanmorgen zijn we op tijd weg gereden naar Bryson City.

Hier vandaan vertrekt de trein voor een rit van in totaal 4,5 uur voornamelijk langs de Nantahala rivier door de Appalache bergen. 🚂

Onderweg kregen we interessante weetjes over de route en bergen, deze werden verteld door een geboren en getogen Appalache (Eppelechie).

Hij wandelt zelf nog regelmatig in de bergen. Hij weet precies wat wel en niet eetbaar/drinkbaar is, dus hij vertrekt altijd zonder eten en drinken. Hij kent dit gebied zo goed, dat hij over elke meter wel wat te vertellen heeft. Superleuke verhalenverteller.

We komen langs Fontana Lake. Dit meer is ontstaan door de Fontana Dam. Deze is tijdens begin jaren '40 gebouwd
om te voldoen aan de elektriciteitsbehoefte in de Tennessee Valley. De aluminium industrie was toen op het hoogtepunt van de Tweede Wereldoorlog. Het leverde ook elektriciteit aan de regio. 🔌

Het meer is vernoemd naar de stad waar het meer nu ligt, de stad ligt nu letterlijk onder water. Samen met andere steden. In totaal zijn er 19 dorpen/steden geïsoleerd of onder water gelopen door aanleg van de dam.

In het midden van één van de kloven, stoppen we voor ongeveer een uur. Hier hebben we onze meegebrachte lunch genuttigd aan de rand van de Nantahala rivier.

We hebben genoten van de mooie uitzichten. Vanaf de route was in de verte ook Clingmans Dome te zien, waar we afgelopen zondag waren. Het was een compleet onbewolkte dag en een heerlijke temperatuur van 26 graden. 🔆

Morgen gaan we het tegenovergestelde doen van de natuur op zoeken. Dan gaan we naar Pigeon Forge. Dit keer om alles eens van dichtbij te gaan bekijken en aan het einde van de dag een theatershow te zien.

Tot morgen! 👋🏻👋🏻

Heerlijk die mooie vakantie verhalen en foto’s van jullie te lezen en te zien !Elke ochtend weer een feest om ze te lezen! Mooi geschreven. 👌

Nicole 2022-05-18 07:43:10

Hi Nicole, leuk dat jullie met ons mee reizen!