Wandeling São Lourenço

Portugal, Funchal

Om half 5 roept Sjaak al dat we er bijna uit moeten. Kijk op m'n telefoon...4:25, duh, nog 2 uur te gaan maar bedankt voor het wakker maken 😩

2 uur later gaat dus de wekker 😜 even snel douchen en brood en liters drinken inpakken (op advies van de chauffeur van de oosttour) en dan gaan op weg naar de bus.

Om 7:30 vertrekt de bus en we zijn om 8:45 bij de eindhalte: São Lourenço. Het is prachtig weer en er zijn gelukkig wat wolkjes. Er staan nog maar 2 auto's dus dat is mooi, dan is het nog lekker rustig.

Het mooie van dit schiereiland is dat het echt totaal anders is dan de rest van Madeira. Zo groen en vol met bomen en bloemen als de rest is zo kaal is dit gedeelte. Juist dat contrast is zo mooi. Het is een beetje te vergelijken met de natuur op IJsland. Kaal maar daardoor zie je bijvoorbeeld wel die prachtige kliffen met de mooie kleuren... Je houdt ervan of niet, wij vinden het prachtig!

Het is een pittige wandeling naar de top maar het is hier echt schitterend. Met kleine stapjes (het is geen wedstrijd, advies gekregen op IJsland) en heel goed opletten waar je je voeten plaatst en veel kleine beetjes drinken (beide adviezen gekregen op Madeira) behalen we de top! 😁 Het is 'maar' 100 meter omhoog maar de weg is behoorlijk stijl. Gelukkig is iedereen die boven staat ook buiten adem en bezweet 😂 Geen idee hoeveel trapjes we omhoog en omlaag gelopen zijn, in ieder geval heeeeel veel en die krijgen we op terugweg allemaal nog een keer 😥

Maar goed, we zijn op de top en vanaf hier hebben we mooi uitzicht op de noord en oostkust. Het is helder dus we zien ook de Desertas Islands, 3 onbewoonde eilanden die ook bij Madeira horen.

De 100 meter naar beneden verloopt vlotter dan gedacht. Sowieso verloopt de terugweg wat sneller ook al stoppen we veel meer om te drinken. (Veel drinken meenemen was een heel goed advies, bijna alles is op) Met veel foto, drink & eetstops doen we er bijna 5 uur over.

Gelukkig staat er als we terugkomen een wagen waar we ijs & drinken kunnen kopen. We beginnen met een calippo en nemen nog 2 blikjes ijskoud drinken mee voor in de bus. Deze rit duurt ook nog bijna anderhalf uur...en airco schijnt de bus niet te hebben, pfff!

Moe maar voldaan - en blij dat we dan in ieder geval deze wandeling nog hebben kunnen doen - zijn we rond half 4 weer terug. Straks nog even lekker eten en dan helaas alweer de koffer inpakken.

We vieren onze verjaardag alvast met een overheerlijk diner. Sjaak neemt het rundvlees op een laurierstok, ik ga voor biefstuk met champignonroomsaus. En die is me toch lekker 😊 Goede afsluiter van een vakantie die iets anders is gegaan dan gepland maar soms is dat ook gewoon goed. Prima naar ons zin gehad hier!

Knap gedaan hoor!! Ja..ik blijf het zeggen..schitterend eiland gewoon!!! En mooie foto's van een lief stelletje <3 Goede reis terug naar huis XXX