Beklimming Matmora

Noorwegen, Matmora

Om 9:30 vertrekken we richting de berg Matmora voor een klein klimmetje van zo'n 400 meter! Gelukkig zijn er drie plateaus zodat we af en toe even bij kunnen komen, en dat is wel nodig ook! We komen gebroken boven aan maar het uitzicht maakt het allemaal weer goed. Van bovenaf zie je wat een prachtige kleuren de Grunnførfjord heeft. We houden hier lunchpauze en dan we het nog een stukje hogerop zoeken. Het hoogste punt van de berg is 800 meter maar wij gaan 'maar' tot 535 meter. Vindt dit persoonlijk wel hoog genoeg ook en het laatste stukje wat we lopen is een twee voeten breed paadje met een steile afgrond aan de linkse kant, verschrikkelijk! Ik focus me op mijn voeten en mompel in mezelf: ik vind dit echt niet leuk, ik vind dit echt NIET leuk en ik vind dit ECHT NIET leuk, en wonder boven wonder kom ik toch zonder kleerscheuren aan op de 535 meter. Gelukkig gaan we niet via hetzelfde pad terug...

Om 15:00 gaan we terugtocht maar aanvaarden. Het stuk boven op de berg is goed te doen maar het afdalen via de stenen en modder is verschrikkelijk. Soms zie je ineens hoe steil je naar beneden moet en dan zakt de moed je even in de schoenen, maar ja...je moet toch naar beneden... Gelukkig vangt Sjaak me een paar keer op anders had ik echt wel een paar keer op m'n reet gegaan net als de rest. Op een gegeven moment lijkt het wel of je benen een eigen leven leiden, heel vreemd. Een beetje een wee gevoel vooral in de knieën, denk dat ik straks wel een paar nieuwe nodig heb ;-)

Eenmaal beneden lopen we nog 2,5 km naar huis en dan zijn we gesloopt. Tot overmaat van ramp zitten we dus in de romantische kamer met bedstee, het lukt bijna niet meer om via het trapje in bed te komen, ik word echt oud!