Rondje Snæfellsness

IJsland, Ólafsvík

Mijn telefoon leidt een eigen leven, stond ineens 1 ipv 2 vroeger dan in Nederland. We staan dus een uur te vroeg bij het ontbijt, het is verdacht rustig in het hotel. Na een blik op m'n horloge valt het kwartje! Shit...had best nog een uurtje slaap kunnen gebruiken.

Na het ontbijt maken we een wandeling van 2 uur naar Arnarstapi, dit lijkt lang maar we stoppen ook 50 x om foto's te maken. Het is het einde van het broedseizoen maar er zitten nog genoeg verschillende vogels.

De rest van de dag rijden we om de Snæfellsjökull heen met veel stops tussendoor. De eerste stop is bij Djúpalónssandur, een half uurtje wandelen door steeds kleiner wordende lavastenen tot we uiteindelijk bij zee uitkomen. De eerste 'vakantiestenen' zijn binnen!

De reisleider heeft inkopen gedaan voor de lunch en deze gebruiken we bij de vuurtoren van Öndverðarnes. Na de lunch wandelen we een stukje over de kliffen en wat zien we daar? Puffins, dus we kunnen naar huis...daar kwamen we voor!

We maken een korte stop in Rif, daar zitten honderden Noordse sternen die je aanvallen als je te dicht op hun terrein komt. Daarna nog een kort bezoekje aan Ólafsvík.

Via een mooie route komen we weer aan de andere kant van het schiereiland. Een paar mensen worden gedropt bij een zwembad in Lysuholl, wij gaan met de rest uitwaaien aan zee bij Langaholt, heerlijk & mooi. EN...uitzicht op de top van de Snæfellsjökull, meestal schijnt de top verborgen te zijn in de wolken, maar zolang wij hier zijn is tie duidelijk te zien, we zullen het wel verdiend hebben! Supermooie dag weer...