Bjarnarhöfn, Þingeyrar, Vatnsdalshólar & Varmahlið

IJsland, Varmahlíð

We worden weer gewekt met een stralend zonnetje, een blauwe lucht & bijna geen wind. Hoezo is het op IJsland ALTIJD slecht weer, koud & staat er een flinke wind? Nergens geen last, het is geweldig! Om 8:30 vertrekken we naar Búðir om daar het zwarte kerkje te bekijken. Het is echt superklein maar wel mooi.

Vervolgens door naar de noordkant van Snæfellsnes, naar Bjarnarhöfn waar we een 'fabriekje met een museumpje' bezoeken die haaien verwerken voor consumptie. Het vlees ligt eerst twee maanden in de grond te rotten en wordt daarna ongeveer 4 maanden in de buitenlucht gedroogd. Vriend vindt het nodig om een stukje te proberen, het is niet te vreten! Ik waag me er niet aan, had al gelezen dat het naar ammoniak smaakt dus mijn portie is voor Guðmundur en die vindt het heerlijk!

We rijden een heel stuk voor we stop maken bij een riviertje voor de lunch. Dan door naar Þingeyrar voor een bezoekje aan een voor de verandering stenen kerkje. Daarna maken we een nog korte stop bij Vatnsdalshólar, erg mooi ook weer!

Om 18:00 zijn we bij het hotel in Varmahlið. We waren al gewaarschuwd dat het warme water naar zwavel zou ruiken, in de vorige hotels hadden we daar weinig last van, maar hier stinkt het echt verschrikkelijk! Langer dan 5 minuten hou ik het niet vol, wordt naar van de lucht ondanks dat ik probeer zo koud mogelijk te douchen. God zij dank ruik je zelf gewoon naar shampoo en doucheschuim als je eronder uitkomt en niet naar rotte eieren!