Flam

Noorwegen, Flåm

Als je dan toch vlakbij Flåm zit, moet je natuurlijk ook naar de Flåm-Banen. Het is de steilste spoorweg van de wereld, hij is 20 km lang met een hoogteverschil van 864 meter. Het is een leuk tochtje met mooie uitzichten en we maken halverwege nog een stop bij de waterval Kjofossen. De hele trein stroomt leeg, zie de waterval nu nog maar fatsoenlijk op de foto te krijgen (wij willen er altijd zo min mogelijk mensen op!), en we hebben ook nog 's heel weinig tijd, binnen 5 minuten vertrekt tie weer! Maar goed, het is de moeite...
Daarna rijden we naar Undredal, waar we een stop maken om het kleinste staafkerkje van Noorwegen te bekijken. Hij inderdaad erg klein, wij zien 'm niet eens, we hebben alleen oog voor de omgeving, hahaha.

Oh ja, voor we in Flåm aankwamen zijn we nog gestopt op een punt (weet echt niet meer waar) waar een echt helemaal geweldig uitzicht hebben op de Aurlandsfjord en het Aurlandsdal. De mooiste foto van de hele reis is hier gemaakt, en hangt nu uitvergroot in de keuken, iedere x als we er naar kijken zeggen we: wanneer gaan we weer naar Noorwegen!

Nu weer ff naar de orde van de dag, 's middags gaan we varen. We vertrekken vanuit Gudvangen en varen een stukje over de Nearøyfjord en de Aurlandsfjord en komen weer uit bij Flåm.