Hong Kong

Hongkong, Hong Kong

Vanuit Vietnam wilden we naar de Filipijnen vliegen, maar aangezien er geen directe vluchten waren en een gecombineerde vlucht via Hong Kong bijna net zo duur was hebben we deze kans aangegrepen om deze toffe wereldstad te bezoeken! We verbleven op een minikamer in de wijk North Point, waarvandaan we in 3 hele drukke dagen verschillende wijken van de stad hebben bekeken.

De wijk Kowloon was makkelijk te bereiken per ferry voor maar € 0,25, een mooie tocht met uitzicht over de haven en de vele wolkenkrabbers. We zijn door Nathan Road gelopen, dé winkelstraat van Hong Kong, en door het Kowloon Park, een super mooi aangelegd park. Ook hebben we een stukje gezien van de Chinese Walk of Fame, met o.a. een beeld van Bruce Lee.
We hebben de eerste dag gelunchd bij Tim Ho Wan, wat bekend staat als het goedkoopste sterrenrestaurant van de wereld, met als specialiteit Dim Sum. Hier hebben we na een aardige wachttijd genoten van 3 verschillende hapjes: gestoomde dumplings gevuld met garnalen, BBQ pork bun (krokant zoetig broodje gevuld met varkensvlees) en gefrituurde dumplings met varkensvlees (oliebol achtig). Super leuk om zo verschillende gerechtjes te proberen en wat een top maaltijdje voor maar 9 euro!

Op Hong Kong Island hebben we een aantal tempels bekeken en zijn we met een ouderwetse tram naar de Victoria Peak gegaan, een uitzichtpunt op 400 meter hoogte over de hele stad. Het uitzicht was echt prachtig! Wat een wolkenkrabbers aan beide kanten van het water, zo ver je maar kon kijken, en echt veel unieke en toffe gebouwen. Ook hadden we hier een hele toffe avond bij de Happy Valley Racecourse, waar er op woensdagavond paardenracen gehouden worden met 55.000 man publiek! We kregen bij de ingang een magazine met daarin alle informatie over de 8 races van die avond, en per race een overzicht van de 12 paarden en jockeys. Bij de 1e race stonden we 10 meter voor de start, dus konden we goed zien hoe de paarden uit de hekken gestormd kwamen. Wat een power! Uiteraard hebben we een aantal keer een gokje gewaagd, waaronder winst voor nummer 10 met de naam Dutch Windmill, kan niet missen dachten wij! Hij eindigde echter als allerlaatste.. 😂 Gelukkig ook een keer goed gegokt waardoor we mooi quitte speelden. Het was een avondvullend programma met toffe wedstrijden, optredens van bandjes tussendoor en goeie biertjes waaronder een heerlijk Hoegaarden witbiertje! En wat een stadion, met een mega tribune aan de ene kant en een prachtig uitzicht over de Skyline van Hong Kong aan de andere kant.

De oudste wijk Mong Kok was leuk om te zien met veel neon verlichting en allerlei markten. In de wijk wonen 150.000 mensen per 1 vierkante kilometer, het was dan ook bizar druk! Er was een vissenstraat met overal vissen en schildpadden die in zakjes buiten de winkels hangen, van simpele goudvissen tot luxe tropische vissen. Ook de drukke marktstraat met verse vis en hompen vlees van tong tot poot was bijzonder om te zien.

De laaste avond hebben we vanaf de promenade naar de licht en geluidshow gekeken, een show van 10 minuten waarbij de gebouwen aan de haven verlicht worden met allerlei projecties en lasers op de muziek. Super mooi om naar alle verlichte torenflats aan het andere kant van het water te kijken, wat een skyline!

die vissen in die zakjes, dat ze kunnen overleven

martha 2017-04-17 14:20:04

Heerlijk om jullie verslagen weer te lezen. Hongkong ziet er idd heel gaaf uit, behalve dan die vleesmarkt....getver...