Phnom Penh

Cambodja, Phnom Penh

De eerste dag in Phnom Penh hebben we besteed aan onze planning. De volgende bestemming wordt opnieuw Vietnam waar de komende tijd prima weer word voorspeld. Het hotel waar we verbleven kon voor een paar dollar meer het visum voor ons regelen zodat we zelf niet naar de ambassade hoeven, ideaal!

De tweede dag hebben we de tempel Wat Phnom bezocht waarna de stad is vernoemd, de tempel zelf was niet heel bijzonder maar er zaten wel een paar leuke aapjes. In de middag zijn we naar het Royal Palace gegaan met de Silver Pagoda. Poeh wat was het druk en ontzettend warm! Na een snelle ronde hebben we dan ook de koelte van de kamer weer opgezocht.

De volgende dag hebben we gevuld met een bezoek aan het Tuol Sleng museum en de killing fields.
Het museum is gevestigd in een oude school die door de Rode Khmer werd omgebouwd tot de beruchte gevangenis S-21, en waar duizenden gevangenen werden ondervraagd en gemarteld. In het museum loop je met een audiorondleiding op door de gevangenis, die uit meerdere gebouwen/cellencomplexen bestaat. Er staan vooral veel foto's tentoongesteld van de slachtoffers. Het voornaamste doel was om een valse verklaring te krijgen van de gevangenen, zodat deze direct daarna naar de moordvelden van Choeung EK gebracht konden worden om hier geëxecuteerd en begraven te worden. In de Tuol Sleng gevangenis werden in totaal tussen de 12,000 en 20,000 mensen gevangen gehouden, waarvan slechts 12 mensen het uiteindelijk overleeft hebben. Op het binnenplein staat een herdenkingsmonument voor alle slachtoffers.

De killing fields van Choeung EK is één van de meer dan 300 killing fields in Cambodja waar de Rode Khmer onder leiding van Pol Pot Cambodianen ombrachten en begroeven. Tussen 1975 en 1979 zijn hier minimaal 20.000 mensen omgebracht. Erg indrukwekkend om te zien en over alle gruwelijkheden te horen die hier hebben plaatsgevonden. Zo sloegen de Rode Khmer baby's en kinderen dood door ze tegen bomen aan te slingeren. Alle leden van een familie werden vermoord, inclusief baby's, om te voorkomen dat ook maar iemand het zou overleden en eventueel wraak zou kunnen nemen in de toekomst. Alles werd in het geheim gedaan en de moorden vonden 's-nachts plaats met harde muziek op die alles overstemden. In een centraal gelegen gedenkmonument worden alle schedels bewaard. Sommige van de vele massagraven zijn maar half afgegraven en je kunt nog steeds botten en kleding zien liggen, die in het regenseizoen omhoog worden gewerkt door het stijgende grondwater. Erg stil verlieten we deze dodenvelden. Het was een ontzettend indrukwekkende dag en vooral de verhalen van de overlevende die we via de audiorondleidingen konden beluisteren waren heftig.

We moesten nog een dagje wachten tot ons visum klaar was, dus hebben we vandaag besteed in een shopping mall. We hebben wat gewinkeld, lekkere koffie gedronken en hebben ons uitgeleefd in de speelhal met Rambo, airhockey en mollen meppen. Terug bij het hotel is Maarten langs de straat kapper gegaan, die maar 2 dollar rekende!

Hahahah is hij nu pas weer naar de kapper gegaan? Jeej ik ben jaloers, prachtige verhalen en de foto's stralen plezier uit. Beete sneu van de pasta maar dat is gelukkig ook weer helemaal goedkomen! We spreken elkaar snel en je weet, grupo willieonka!!!

Familia loca!! 2017-03-05 10:25:03

Dat moet zeker wel indruk gemaakt hebben die Killing Fields, ook de rode khmer waren geen schatjes. Helaas zijn deze gruwelijkheden van alle tijden en helaas gebeurt het heden ten dage nog steeds. Dat Museum zal ook wel indrukwekkend geweest zijn denk ik. Wat fijn dat je voor weinig geld toch nog een visum hebt kunnen regelen voor Vietnam. Hopelijk kun je er nu meer bekijken bij beter en zonniger weer. Veel plezier op jullie verdere bestemmingen.

sylvie 2017-03-05 12:55:09

heftig die moorden vooral het verhaal van kinderen tegen de bomen slingeren

martha 2017-03-05 13:14:33

Wat een heftige verhalen!

Miek 2017-03-05 13:20:32

indrukwekkend die verhalen en foto's!