Punta Arenas

Chili, Punta Arenas

Na aankomst in Punta Arenas hebben we eerst informatie opgevraagd over verschillende pinguincolonies die in de omgeving zitten. Het bleek alleen het seizoen te zijn voor de koningspinguins, een soort die alleen op eilanden rondom Antartica voortkomt. Nadat we dit hoorden hebben we meteen besloten voor deze prachtige pinguin een flinke detour te maken. Op weg naar Tierra del Fuego moesten we met een ferry de oversteek maken over Bahia Azul, waar we een zwart met wit gekleurde dolfijn zagen. Bij Parque Pinguino Rey zaten ongeveer 50 volwassen pinguins en 15 kleintjes die 9 maanden oud waren. Fantastisch om deze prachtige pinguinsoort te zien! Ze kunnen 1 meter lang worden en zijn na de keizerpinguin (die alleen op Antartica voorkomt) de 2e grootste pinguinsoort ter wereld. Ook de kleintjes waren erg schattig om te zien, met hun lange en dikke bruine vacht die over 1 maand pas hun uiteindelijke vacht zullen krijgen.

Na de Koningspinguins zijn we naar de stad Porvenir gereden en onderweg zagen we nog een mooi grijs vosje en een Nandu (kleine struisvogel). Vanuit Porvenir wilden we de volgende dag de ferry nemen om de langere maar directe oversteek terug naar Punta Arenas te maken, maar de ferry bleek echter niet te gaan op maandag dus toen moesten we een heel stuk omrijden (323 km!) om met de andere ferry te kunnen gaan. In de avond oerhollandse aardappelpuree met boontjes en een visje gegeten in onze camper, met daarbij onze laatste fles van de o zo goedkope en lekkere Chileense wijn.

De volgende dag hebben we de camper weer netjes afgeleverd bij Wicked, alles was goed bij de controle behalve de km stand. We hadden een gratis limiet van 250 km per dag maar daar zaten we met onze gereden 5852 km dik overheen! Daardoor moesten we wel iets bijbetalen, maar dat is geen probleem voor al de prachtige dingen die we onderweg gezien hebben! In de avond zijn we uiteten gegaan bij restaurant Fusiones, een echte Parilla (grill restaurant), waar ons tekort aan vlees in de afgelopen weken rijkelijk ingehaald werd met een berg verschillende soorten vlees; top gegeten en natuurlijk weer genoten van een lekkere glas Chileense wijn :)

Onze keuze voor de roadtrip door Patagonië bleek 100% juist en wat een avontuur en prachtige reis is het geworden! Vooraf hadden we ons weinig voorgesteld van Chili en gedacht hier maar 2 weken door te brengen, maar uiteindelijk hebben we het hele land van noord tot zuid afgereist en was vooral Patagonië heel speciaal en ontzettend mooi! Ook het rondrijden in de kleine camper is ontzettend goed bevallen, ondanks dat het wat preventief was en de nachten nogal koud waren, hebben we genoten van de vrijheid van ons eigen vervoer en het zelf koken.

Vanuit Punta Arenas zijn we teruggevlogen naar Santiago, om daar nog 1 nachtje te verblijven en een dag later een bus te pakken naar onze volgende bestemming: de wijnvelden rondom Mendoza in Argentinië!

Wat een geweldige trip en fijn dat jullie zo genoten hebben!

Miek 2016-10-02 19:12:03

Heel veel reisplezier weer en tot gauw❤️💋💋💋💋

Jack en miek 2016-10-02 19:13:40

In één woord: WOUW !!!

Irmgard 2016-10-02 19:41:35

inderdaad een geweldig avontuur! We wensen jullie nog veel meer van die mooie avonturen tijdens het vervolg van jullie reis! Bedankt weer voor alle prachtige foto's en leuke verhalen, zodat wij kunnen meegenieten van jullie geweldige reis! Dikke kus!!!!

papa en mama 2016-10-02 20:01:09

Wat een geweldig mooie avonturen en prachtige foto's. We kijken alweer uit naar jullie volgende verslagen, foto's en avonturen. Heel veel reisplezier!!

sylvie 2016-10-02 22:56:29

Alweer een mooi avontuur achter de rug! En het 1 is nog niet voorbij of het volgende dient zich alweer aan. Super! Geniet van Argentinie en we zien de foto's en verhalen graag weer verschijnen! Have fun!

Ronnie 2016-10-03 13:14:58

Hahahaha weer wijn 🙈🍷💋 Mooie foto's!!!

Marit 2016-10-03 14:14:02

Wauw !!!!!! Idioot mooi en wat een vette camper/botsauto. Zo te zien had Yvette veel honger, zijn de betere maaltijden, en niet helemaal volle bak aan de steaks!!. Wat een reis, dikke knuffel van de mr Carlo aka Familia Loca , Vamos !!!

Familia Loca 2016-10-03 21:28:00

niet is nu !

Loca 2016-10-03 21:28:32

Dat is toch het allermooiste aan reizen, dat je totaal wordt verrast! En heerlijk dat je er de tijd voor hebt kunnen nemen om er volop van te genieten! Super gaaf! Leuk om jullie net even gesproken te hebben ... dat maakt de verhalen nog veel leuker! Geniet er nog onwijs van! En tot in december! Kus!

Angela 2016-10-05 20:54:07

Jullie reis door Chili en Patagonië ziet er geweldig uit. Helemaal niet jaloers of zo!! 😉 Heel veel plezier toegewenst en op naar het volgende avontuur.

Jurgen en Harriëtta 2016-10-07 09:16:19

wildernis, vrijheid vlees en wijn. Wat kun je nog meer wensen :-)

bart 2016-10-13 18:44:41

Wow, wat een mooie verhalen en prachtige foto's, je zou er jaloers van worden! Geniet van jullie volgende avontuur.