Zambia

Zambia, Kafue

Na een soepele exit uit Zimbabwe hebben we daarna meer dan 4 uur vast gestaan bij de grensovergang naar Zambia. Ook bij deze grens moesten we een stuk of 5 kantoortjes af, wijdverspreid over het parkeerterrein, van officiele gebouwen tot omgebouwde container units en tenten. Natuurlijk moesten we overal ergens voor betalen, maar gelukkig mochten we onze weg vervolgen richting de hoofdstad Lusaka. Hier hebben we een andere oud klant van Maarten bezocht, en na een gezellig etentje tijdens de eerste avond zijn we de volgende ochtend naar een olifantenopvang gegaan waar ze baby olifanten opvangen om ze na een tijdje weer terug uit te zetten in het wild. Vervolgens hebben we afscheid genomen en zijn we naar Kafue National Park in het westen van Zambia gereden.
De volgende dag hebben we 240 km door het park gereden. Het bleken echt bizar slechte wegen, met eerst een groot stuk met modder en daarna ontzettend smal en met veel omgevallen struiken en bomen op de weg (ja Maarten mocht de weg vrij maken en Yvette zou wel op eventueel aankomende leeuwen letten ;). We hebben hier helaas maar weinig dieren gezien, misschien omdat we zo gefocused moesten zijn op de weg. Wel hebben we een grote groep olifanten gezien, veel apen, zwijntjes en antilopen. Aan het eind van de middag waren we blij toen we het park uitreden. In de avond liep er ineens een nijlpaard vlak langs de auto op de camping, dat werden geen nachtelijke toiletbezoeken!

Het bleek een heftige rit te zijn naar Livingstone, voornamelijk over een zandweg tussen de rieten huisjes / dorpen, wel mooi om de mensen zo te zien wonen. Halverwege moesten we met een klein pondje over de rivier, de 4 koeien konden er nog net bij! Na een gammele overtocht bleek de weg aan de andere kant nog slechter, eerst een heel stuk dwars door een weiland, erg heuvelachtig en met overal gaten, om uiteindelijk nog door een stuk los zand te moeten. Ow wat waren we opgelucht toen we eindelijk bij een geasfalteerde weg aankwamen!

Onze laatste stop in Zambia waren de Victoria watervallen. Helaas voor ons bezochten we deze aan het einde van het droogseizoen, dus in plaats van een indrukwekkende waterval waarbij enorme watermassa's naar beneden knallen stonden we nu uit te kijken op een droge rotswand haha! Met alleen in de verte aan de Zimbabwaanse kant, waar de hoofdrivier loopt, een kleine waterval. Heel spectaculair was het dus niet, maar met behulp van wat foto's die bij de diverse uitkijkpunten stonden konden we in ieder geval zien dat het anders wel heel spectaculair moet zijn.

Jammer dat jullie net in het verkeerde seizoen bij de victoria watervallen zijn, toch ziet het er wel indrukwekkend uit met die rotswanden en hij ligt er niet helemaal droog bij. je kunt wel zijn dat vooral die zwijnen niet erg veel te eten hebben, ze zien er best wel mager uit. Je maakt zo wat mee bij de grensovergangen, ze zullen daar niet zoveel last hebben van werkeloosheid, hier zouden al van 5 kantoren 1 kantoor gemaakt zijn. en natuurlijk proberen ze er overal wat aan te verdienen. niets is gratis

sylvie 2016-12-05 20:41:30

Jullie maken heel wat mee overal onderweg. Toch prachtige 'watervallen' al is het water er even niet! Ziet er allemaal schitterend uit! XXX

papa en mama 2016-12-05 21:04:16

Wat spannend allemaal,wel jammer van de watervallen

Jack en miek 2016-12-06 00:07:59

Mooi hoor al die foto's , echt genieten om ze te zien en om te lezen dat jullie het nog zo goed naar jullie zin hebben.

Iris 2016-12-06 08:32:14

Yvette weer is bot gevangen? Wat een verhalen, idioot mooi!!! Genieten!!