Salento

Colombia, Salento

Colombia is de 3de grootste koffie exporteur ter wereld en Salento is een klein dorpje dat gelegen is in het hart van het koffiegebied. Een ideale plek om het proces van plantje tot koffie te bekijken en natuurlijk veel te proeven.

Onze eerste ochtend in Salento kregen we het verschrikkelijke nieuws dat Danny (de oom van Yvette en een van onze meest actieve volgers) was overleden. Erg moeilijk om zo ver weg te zijn en daardoor de familie niet fysiek te kunnen steunen, daarom hebben we in de plaatselijke kerk een kaarsje voor hem en zijn gezin opgestoken. Om onze gedachten een beetje te verzetten hebben we in de middag een wandeling in de omgeving gemaakt met uitzicht over het heuvelachtige landschap met de vele koffieplantages.

Bij de koffieplantage Finca Don Elias hebben we een uitgebreide rondleiding gekregen, waarbij we het hele proces van plant tot koffieboon op de traditionele manier te zien kregen. Alle koffiebonen in Colombia worden met de hand geplukt wanneer deze rijp zijn, waarna de bonen uit de besjes worden gehaald, vervolgens worden ze schoongeweekt en gedroogd in de zon, waarna er nog een schil van de boon gehaald wordt voordat ze gebrand kunnen worden. Wat een enorm werk voor een kop koffie, maar wel erg mooi om te zien!

daar wordt de koffie echt met liefde gezet...!!!

mama 2016-07-08 10:37:28

Lief❤️

Miek 2016-07-08 11:18:22

Mooie reportage van de koffie!

Miek 2016-07-08 11:20:28

Die taak van danny ga ik overnemen dikke kus

martha 2016-07-08 13:21:10

Erg heftig. Geloof graag dat dit erg moeilijk is. Sterkte xxx

Iris 2016-07-08 19:47:24

Dat is heftig om zulk nieuws te krijgen als je zo ver weg bent. Heel veel sterkte!