Machu Picchu

Peru, Aguas Calientes

Vanuit Cusco hadden we een 2 daagse tour naar Machu Picchu geboekt. Op de eerste dag zijn we rond half 8 vertrokken met een busje van Cusco naar de waterkrachtcentrale vlakbij Machu Picchu, een rit van 7 uur dwars door de bergen met in het begin nog een geasfalteerde weg maar daarna een smalle gravelweg langs stijle afgronden. Rond 3 uur kwamen we aan bij de waterkrachtcentrale, vanwaar het 3 uur lopen was over en langs de spoorrail (de enigste verbindingsweg) naar Aguas Calientes, het dorpje onderaan de berg van Machu Picchu. Na aankomst zijn we naar het hostel gelopen en na een snel etentje zijn we vroeg gaan slapen.

De volgende dag ging om 3 uur al de wekker en om 3:45 uur liepen we naar de brug over de rivier. Deze zou om 5 uur opengaan, en vanaf de brug was het nog 1 uur klimmen tot boven aan de berg naar de ingang van Machu Picchu. We stonden ver vooraan bij de brug en een half uur later was het al stukken drukker. Nadat de brug open ging zijn we hard omhoog gelopen om zo vroeg mogelijk bij de ingang te zijn. Helaas ging het onderweg al miezeren en werd het mistig. Wat een gruwelijk intensieve klim, alleen maar trappen omhoog. Drijfnat van het zweet kwamen we boven aan, maar gelukkig stonden we redelijk vooraan in de rij om te wachten totdat de poorten open gingen. Na opening zijn we meteen naar het zonnenterras gelopen waar we als eerste aankwamen met een mooi uitzicht op de ruines. Helaas regende het nog steeds en waren de omliggende bergen verhult in de wolken. Daarna zijn we door het ruine complex heen gaan lopen, maar het ging steeds hard regenen en vanwege de natte kleren hadden we het erg koud. We zijn een paar keer gaan schuilen in kleine hutjes en de regen en mist maakte het er niet mooier en leuker op. Uiteindelijk zijn we even teruggelopen naar de ingang waar we thee konden drinken en yahtzee konden spelen, hopend en afwachtend op beter weer. Gelukkig klaarde het later in de ochtend op en zijn we teruggelopen richting het zonnenterras, waar een paar minuten later de laatste wolken wegtrokken en we een prachtig uitzicht hadden op het complex. Precies zoals je overal in de flyers en reisboeken ziet. Wat een indrukwekkende stad, groter dan verwacht en zo mooi gelegen bovenop een berg omringd door andere stijle bergen / rotswanden!

Helaas moesten we om half 12 al weer aan onze hike terug beginnen, eerst een dik half uur naar beneden en daarna nog 2,5 uur langs het spoor naar de waterkrachtcentrale, waarvandaan de bus weer terug naar Cusco vertrok waar we rond 21 uur aankwamen, gebroken maar ow zo voldaan.

Gelukkig maar dat de zon daar is gaan schijnen anders had je de hele klim voor niets gemaakt....maar nu prachtige stad met prachtige uitzichten! Supermooi allemaal!

mama 2016-08-30 09:53:18

Afzien,maar niet voor niets!!

Miek 2016-08-30 10:43:17

Dit staat niet voor niets nog erg hoog op mijn 'to-do-list'!!