La Paz

Bolivia, La Paz

We verbleven in La Paz bij hostel Loki, een gezellig hostel met een restaurant/bar op de 7de verdieping met een mooi uitzicht over de stad, die in een dal ligt met prachtige besneeuwde bergen eromheen. Het hostel had een pooltafel, tafeltennistafel, bierpongtafel en tv kamer dus we hebben ons prima vermaakt!
We zijn met een kabelbaan naar een uitzichtpunt gegaan waar ook een grote markt was, de markt was vooral voor lokale bevolking en had veel weg van een rommelmarkt met vele auto onderdelen. In het centrum hebben we de markten en winkels afgestruind voor souvenirs, zo kwamen we ook langs de heksenmarkt, waar allemaal embryo's van lama's hangen die worden gekocht om te offeren. Daarnaast hebben we een leuke stadstour gedaan met mooie achtergrond verhalen over de stad en de lokale bevolking.

We zijn een middag naar een voetbalwedstrijd gegaan tussen 2 clubs uit La Paz, the Strongest - Bolivar. Het voetbalstadion ligt midden in de stad en op het plein voor het stadion was het erg druk met supporters en stalletjes die supportersmaterialen voor beide clubs verkochten. Wij hebben een shirt gekocht van Bolivar die we vanwege de naam en mooie kleur gekozen hadden. The Strongest hadden namelijk de kleuren geel en zwart wat voor de Tilburgse supporters toch echt niet kan! De harde kern van the Strongest kwam met veel muziek, zang en vuurwerk aan bij het stadion, erg mooi om te zien. Na een heerlijk ijsje onze plaatsen opgezocht aan de lange zijde zodat we beide harde kernen goed konden aanschouwen. Wat een energie, bij beide clubs stond een drumband te spelen en bij opkomst van beide teams gingen beide zijde helemaal los met spandoeken, confetti, muziek, zang en vuurwerk, de hele verdere wedstrijd bleven ze actief met het aanmoedigen. Het niveau van het voetbal was niet denderend hoog maar de teams waren goed aan elkaar gewaagd en uiteindelijk heeft ons team Bolivar gewonnen met 2-1!

Een dag hebben we met het tourbureau 'Xtreme Downhill' de death road gefietst, voorheen de dodelijkste weg ter wereld. Sinds 2007 is er een nieuwe weg geopend en wordt deze gevaarlijke smalle weg met kiezels voornamelijk nog gebruikt door mountainbikers. We vertrokken met een klein groepje van 7 personen + 2 gidsen, gelukkig kregen we goed beschermende kleding aan voor we aan onze afdaling begonnen. Het eerste stuk was over de geasfalteerde weg en konden we dus flink gas geven (50 a 60 km per uur), helaas was dit sneller voorbij dan verwacht en moesten we weer in de bus om een stuk weg omhoog af te leggen. Aangekomen bij de death road hadden we een prachtig uitzicht en kregen we de instructies voor het eerste stuk, in tegenstelling tot de rest van Bolivia rijden ze op de death road links... dicht langs de afgrond dus! Het eerste stuk was nog wat onwennig met de vele keien en afgronden maar al gauw konden we wat meer gas geven. Wat een prachtige route, er waren maar een paar stukken waar we moesten trappen de rest ging hard bergafwaarts. Bij aankomst beneden hebben we geproost met een biertje en kregen we een overwinningsshirtje.

Op de laatste avond in La Paz zijn we voor de 2e keer naar restaurant Vinapho gegaan, waar ze fantastische Vietnamese maaltijden bereiden. Vannacht zullen we afscheid gaan nemen van Carlo waarmee we een fantastische tijd hebben gehad in Peru en Bolivia!!
Wij zullen morgenvroeg met de bus richting Chili vertrekken, op naar heerlijke wijntjes en een prachtige sterrenhemel in de Atacama woestijn! 😊

ik ben blij dat jullie die route over de death road overleefd hebben! Doodeng lijkt me! Top dat jullie samen met Carlo zo'n geweldige weken hebben gehad in Peru en Bolivia. Nu met 2en weer door naar Chili maar over 4 maanden staan wij bij jullie op de stoep in Bangkok! Dikke kus! XXXX Voor Carlo hele goeie vlucht naar Nederland en voor jullie goeie busreis naar Chili....

mama 2016-08-30 10:21:03

Gelukkig kunnen jullie het navertellen😅Wat een prachtige verslagen en foto's weer! Zo te zien was het erg gezellig met Carlo! We zien je weer in Nederland👍Nog heel veel reisleider naar Chili 😘😘😘😘Jack en Miek.

Miek 2016-08-30 11:20:58

Mooie foto's en veel gezien zo zie ik , geniet van allas wat jullie nog gaan doen , en heel veel plezier daar !!

Wim van Rooij 2016-08-30 11:32:48

Prachtige foto,s en wat een reis, jullie zijn echt avonturiers maar ben wel voorzichtig kom goed terug naar huis .Een goede busreis naar Chili en geniet nog van al het mooi,s dat op jullie pad komt. Een dikke knuffel van ons beide en tot het volgende verslag Oma Peijs en Wim xxxxxxxxxxDoei!!!!!!!!!!!!!!!!

Oma Peijs en Wim 2016-08-30 15:51:15

doodeng

martha 2016-08-30 19:11:14

gelukkig niemand over de kop geslagen of gevallen bij zo'n hoge snelheid op de mountainbike. top avontuurtje. Dat biertje beneden was dan ook weer dik verdiend! weer hele leuke verslagen en leuke foto's. Op de eerste foto van de mountainbikegroep is ook goed te zien dat er een serieuze uitleg bij gegeven wordt. geniet nog van jullie verdere reizen!

sylvie 2016-08-30 19:13:49

Wat een gaaf avontuur hebben jullie met z'n drietjes beleefd! Herinneringen voor het leven :-) En nu op naar het volgende avontuur: heel veel plezier in Chili! Wij gaan binnenkort ook maar eens onze tickets boeken! Zin om in real-life bij te kletsen en alle verhalen te horen! Kus

Angela 2016-08-30 20:34:10

Ik ben zooooooooooooooooooooooo jaloers, ohhhhhhhh ik wil oooooook!!

suzanne meijnen 2016-08-31 13:45:48

Zijn dit niet de stunts waardoor niet alle toeristen terugkeren? Blij dat het goed ging. Veel plezier in Chili en probeer eens mooie starry night foto te maken :-)

Bart 2016-09-11 17:53:53

Lieve Yvette, Misschien 1 dagje te laat maar via deze weg wil ik jou toch nog even hartelijk feliciteren! Dus bij deze nog HARTELIJK GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG! Gisteren na een drukke dag overigens wel op je geproost dus alsnog PROOST heel veel groetjes en nog veel reisplezier Sylvie