Vientiane

Laos, Vientiane

De grensovergang naar Laos verliep soepel, de visums waren snel geregeld en we kwamen in de ochtend aan in Vientiane. Het hotel lag in het centrum waarvandaan we makkelijk overal naartoe konden lopen. We hebben een stuk langs de Mekong gelopen, langs diverse tempels en zijn met een tuktuk naar het mooiste tempelcomplex van Vientiane gereden, met een gouden stupa, een liggende Buddha en een mega groot paleis. Op de terugweg zijn we langs de Patuxai gegaan die geïnspireerd is op de Arc de Triomphe, maar dan met Laotiaanse details, erg mooi!

De volgende dag hebben we de Patuxai beklommen, vanaf bovenop hadden we een mooi uitzicht over de stad. Daarna hebben we een tuktuk gepakt naar het Buddha Park, 27 km buiten het centrum waar iets van 200 verschillende Buddha beelden staan. Vooral leuk was het beeld waarbij je door de mond kon kruipen, om vervolgens naar boven te klimmen voor een uitzicht over het park. Ook de liggende Buddha en een paar andere beelden waren mooi om te zien. Verder viel het wat tegen, vooral omdat alle beelden van hetzelfde steen waren gemaakt en allemaal vlak bij elkaar stonden op een groot grasveld. Maargoed leuk om even naartoe te zijn gegaan.
We hadden een super leuk restaurant gevonden waar we Ad & Betty in de avond mee naartoe hebben genomen: Kong View. Het was 3 km lopen vanaf het hotel maar helemaal langs de Mekong rivier met onderweg veel BBQ restaurantjes, vissers op de rivier en een ondergaande zon. Toen we bij het restaurant aankwamen hebben we eerst genoten van de prachtige zonsondergang en daarna een heerlijke maaltijd op. Super sfeervol waren de vele gekleurde lampions die overal hingen en de live muziek. Een super gezellige avond om ons bezoek aan Vientiane mee af te sluiten.