De wijntour

Italië, Monchiero

Nog voordat we ontbijt hebben genomen gaan we op weg naar Borgo, een oud Italiaans dorpje in comune di Monticelli d'Alba waar we bij de buurtsuper binnengaan voor een brood. We zijn direct aan de beurt terwijl di mama, die rustig, op het bankje in de winkel, zit te wachten, de lokale nieuwtjes doorneemt. De verkoper kent de engelse taal goed en vraagt of we met de camper fijn. Ja, die had hij immers voorbij zien rijden. Bij het dorpscafe zitten de locals, op een schaduwrijke plekje, wat te kletsen. Het is opnieuw een warme dag.

We maken ons ontbijt en eten het lekker buiten zodat we ook nog iets meekrijgen van zomaar een zaterdagmorgen in Borgo.

In Lussi worden de wijnranken gesnoeid. Waarschijnlijk is het een wijnboer met de kleine wijngaard omdat het snoeiwerk (nog) met de hand gedaan wordt.

Een prachtige omgeving! In Pollenzo bezoeken we de l'Universita di Scienze Gastronomiche. Het dorp staat op de Unesco werelderfgoedlijst. Het ligt ten zuiden van Bra waar nu nog de resten van een Romeins amphitheater te be zoeken zijn wat ons erg tegenvalt

In 2003 richtte Slow Food in samenwerkingmet de regionale autoriteiten een academisch instituut op. Dit had tot doel het opzetten van een internationaal onderzoeks- en trainingscentrum voor de ontwikkeling van nieuwe landbouw- en veeteelt-methoden, ter bescherming van de biodiversiteit en voor het behoud van een organische relatie tussen gastronomie en landbouwwetenschappen. De universiteit heeft twee locaties, één te Pollenzo (bij Bra) en één te Colorno (Bij Parma). Hier kunnen opleidingen en workshops worden gevolgd, stages gelopen, conferenties bijgewoond en in het erbij gelegen restaurant kan lekker worden gegeten.

Eataly
De eerste Slow Food supermarkt is in 2007 geopend in Turijn. Nu heeft het 10 vestigingen, waaronder ook één in Tokyo en in New York. Bij Eataly kan je lokale voedingsmiddelen kopen (de lekkerste rijst voor risotto, bijzondere azijnen, salame, formaggi ...) maar ook even proeven. Verder vind je er de leukste kookboeken. De filosofie is dat voedsel van kwaliteit en geproduceerd door kleine producenten voor iedereen toegankelijk en verkrijgbaar moet zijn: 'mangiare bene aiuti a vivere meglio. In Italië is een Eataly vestiging in Bologna, Genua, Asti, Milaan, Turijn, Pinerole en Monticello d'Alba. Deze Eataly, daar zijn wij te vinden. Met een doos vol lekkers zoals bijzondere pasta's als Albesi (een soort smalle tagliatelle) en Strascinati (lijkt op kleine schelpjes) blikjes tomatenstukjes, potjes Pomedoro, Carciofi en Traoanese pesto en de mini lingue (een plat toastje) mogen natuurlijk niet ontbreken.
Als souvenir neem ik een witte koel(lak)tas mee.

Onze volgende stop is La Morra, een rustig dorpje met een uitzonderlijk uitzicht over de heuvels van het westelijke deel van de Langhe. De naam la Korea zou afgeleid zijn van het woord Murw, wat een omheining betekent, die de Benedictijner monniken hier vroeger gebruikten voor hun dieren. Verder terug in ge geschiedenis vertelt het verhaal dat Julius Caesar hier bij zijn terugreis uit Frankrijk gestopt zou zijn km te genieten van de beroemde lokale wijn.

We slenteren door het dorpje en stoppen bij het Palazzo Falletti-Cordero met boven de ingang het Falletti-wapen (een schelp). In de kleders van dit gebouw zou de eerste Barolo uit la Morra geproduceerd zijn. De twee mooie gotische ramen in het Case Boffa, die kunnen we niet vinden. Volgens ons zijn ze verstopt achter stijgerdoek. Verder veel mooie kerken en pleinen in la Morra.

Vanwege afgezette wegen komen we nog niet bij de Cappella Sol LeWitt maar, in een tijdperk, waarbij je bijna op ieder moment gebruik kunt maken van het 4G netwerk, is een alternatieve route snel gevonden. We rijden terug naar la Morra en pakken een andere weg welke ons door de wijngaarden lijdt. Ik loop even vooruit om te zien of we er met de camper kunnen rijden. Mijn advies is: camper laten staan en te voet verder. Na 50 meter komt Jan toch op andere gedachten en rijdt alsnog de boerenlandweg af. Omdat ik nog wat foto's wil maken ga ik toch liever lopen. Achteraf blij toe want, door het karrenspoor kwam de camper behoorlijk schuin te liggen.

Capella Sol Lewitt
In 1999 kwamen de gebroeders Ceretti op het idee de kleine kapel S.S. Madonna felle Fraaie in de localita Brunata doir twee kunstenaars te laten restaureren en verfrasuen. Het kapelletje maakt onderdeel uit van het wijngoed, waar vandaan één van hun beroemde Barolo's komt. De kapel was in 1914 door de toenmalige eigenaar van het landgoed gebouwd als schuilplaats voor de druivenplukkers en als kapel, zonder dat het gebouw ooit was gewijd en stond in 1999 op instorten. De kapel is gebouwd in de traditionele virtuoze baksteenbouw, zo kenmerkend voor de Piemonte.
Toen Ceretto op een tentoonstelling in Barolo de Engelsman David Tremlett ontmoette en het klikte, werd het idee voor de kapel geboren. Dat idee resulteerde in de Cappella Sol Lewitt- David Tremlett. Tremlett's vriend, de Amerikaan Sol LeWitt (1928-2007), richtte zich op de buitenkant en David Tremlett (een fervent wijnliefhebber) op het interieur. Het resultaat is indrukwekkend: krachtige levendige kleuren met geometrische vormen en golvende patronen aan de buitenkant die verwijzen naar de omliggende heuvels en daarmee in contrast de meer lineaire, gematigde en mediterrane kleurschakering van binnen. De betaling aan de kunstenaars is al even bijzonder: elke week een fles Barolo, voor de rest van hun leven.

De dag is niet "zorgvuldig" als er geen ijsje gegeten is (uitspraak ooit van Annelies Hollander). In Monforte d'Alba eten we geen ijs maar zijn na deze lange en bijzondere dag wel toe aan een biertje. Wat de prijs voor een biertje betreft weet de Italiaan het inmiddels oon wel te vragen. €10,00 voor 2 medium glazen. Oh ja, die gelato is er niet meer van gekomen.