Lazise en Bardolino

Italië, Lazise

Het is toch niet voior te stellen dat we nog steeds buiten kunnen ontbijten. Vandaag gaan we naar Lazise en Bardolino. De fietstocht gaat langs het Gardameer. Fietsen we eerst nog over de boulevard, wat eigenlijk verboden is, wat overgaat in een schelpenpad, een pad met kiezelstenen en een stukje strand enz. Enfin, een pad met vele hobbels waardoor onze fiets wel een onderhoudsbeurtje kan gebruiken. Dat is van latere zorg.

In Lazise is de weekmarkt waardoor ons beeld van de boulevard niet te zien is. Na de koffie fietsen we door langs de provinciale weg naar Bardolino. We staan aan de poort van het muzeo Olivia wanneer we constateren dat deze een kwartier eerder voor siësta gesloten is. Dan maar niet naar dir museum.

Bardolino is de stas van de gelijknamige rode wijn. Het is lunchtijd en strijken neer bij Ristorante Al Porto, een sfeervol restaurantje aan het begin van de winkelpromenade met een bestrating van grote marmeren platen met aan het eind een gebouw met pilaren. Een kerk of zo.

Wat heb ik trek in een pizza quattro formagie. Dit is écht mijn favo pizza die ik niet Zo vaak wil eten vanwege de kaas. Jan eet een pizza caprioso. Met een kannetje wijn en een flesje water is ook deze lunch weer helemaal af.

We slenteren nog wat door de straten opzoek naar een speciale schenktuit voor de olijfolie fles. Vanmorgen op de markt in Lazise niet gevonden en ook hier in Bardolino niet. We komen bij een winkeltje met typisch Italiaanse producten. Een fles rode wijn, een pot vlierbessen jam, een potje artisjokken en een mooie tagliatelle gaan mee voor thuis. Of de fles wijn dit zal halen is nog maar de vraag.