Barolo wijntour

Italië, Osteria

In heel Noordwest-Italië -van de kliffen van Ligurië tot de steile hellingen van Valle d'Aosta- worden druiven verbouwd, maar de beste wijnen komen uit Piëmont, met name uit Langhe, ten zuiden van Turijn, waar de fameuze zware Barolo en Barbaresco worden geproduceerd. Dolcetto en Barbera zijn eenvoudige wijnen die uitstekend passen bij de lokale keuken. De Spumante, ook uit Piëmont, is een wijn die de Italianen drinken wanneer er iets te vieren valt (citaat Capitool reisgids).

Vanaf camping Sole Langhe in Vergne vertrekken we voor een dagje toeren in de wijnstreek. De geel/groene wegen op onze Michelinkaart geven aan dat dit hét gebied is waar het allemaal gebeurt: De bekende wijngaarden van de Barolo, een klein gebied rondom Castiglione Falletto en de Barbaresco. Daarnaast nog andere wijngebieden als die van de Barbera d'Alba, Dolcetto en Moscato d'Asti.

Barolo wordt gemaakt van de Nebbiolo-druif en is soms pas na 20 jaar op dronk. Een superbe Barolo is de Vigna Colonnello van Aldo Conterno, die allen wordt gemaakt in de betere jaren, zoals 1993, 1990 en 1989.
Barolo wordt minstens twee jaar op fust gelegd voordat hij wordt gebotteld. Men gebruikt daarvoor ofwel de traditionele, grote bottle ofwel de kleinere barrique, die aan de wijn een sterke smaak van eikenhout geeft.

De druiven van het noordwesten.
De Nebbiolo is een moeilijke druif, die vanwege zijn hoge zuurgehalte bovendien lang moet rijpen, maar het resultaat mag er wezen: In Langhe wint men uit deze druif complexe geuren en een waaier van smaken , vaak met veel tannine.

Twee van de beste Italiaanse rode wijnen plus nog wat streekwijnen in Valtinella en ten noorden van Turijn, worden van de Nebbiolo druif gemaakt. Van de witte druiven van Piëmont is de Moscato het oudst. Hiervan wordt de mousserende Asti Spumente gemaakt. De beste druiven worden gereserveerd voor de Moscato d'Asti.

Ostoria Piëmonte, het culinaire hart van Italië. De witte truffel van Alba is een herfst-specialiteit uit de heuvels van Langhe. 7 gouden truffelregels: zie artikel over piëmontese pareltjes met recept.
Naast de wijngaarden komt de hazelnootstruik ook heel veel voor in dit gebied. Later meer over la nocciola (de hazelnoot).

Murazzano d.o.p uit het gelijknamige plaatsje op onze route. Kwam er later achter dat de bekende kaas hier vandaan komt.

Polenta de Langhe. Meer informatie zie internet.

Kaas:
Gorgonzola uit Lombardije en ook de Mascarpone en de jonge, zachte Taleggio. De Fontina, een stevige kaas uit Valle d'Aosta, Caselfico dell 'Alta Langa.

We rijden over glooiende heuvels, langs stille dorpjes, middeleeuwse kerken, torens en kastelen.De route naar Alba geeft een prachtig beeld van de streek. Het glooiende landschap is net een kleurige lapjesdeken. We passeren wijnvelden, wijnhuizen en kleine dorpjes met enotica's (wijnwinkeltjes).
Na een rit door deze prachtige streek met de vele wijnproducenten is het tijd voor de lunch. De Slow Foodbeweging is ontstaan in Bra.

We komen aan in Alba, een stad van voor de Romeinse tijd. Osteria de Vecchia Galla wordt het restaurant voor onze siësta. De winkels sluiten, de locals hebben een paar uur vrij en de toerist slentert door de straten van Alba. Na de lunch lopen we naar het Palazzo Comunale (13e eeuw) met de kathedraal van San Lorenzo (12e eeuw); gebrouwd op Romeinse ruïnes. Bij het gemeentehuis, op een bankje in de schaduw dommelen we wat. Even bijkomen van de mooie tocht van vanmorgen.
Het is warm, heel warm vandaag. Voor het shoppen en een apéritivo komen we graag nog eens terug.

We verlaten Alba en lopen terug naar de camper die geparkeerd staat op het industrieterrein van Ferrero.

Alba is naast de stad van de witte truffel ook de stad van chocolade. Door een gebrek aan cacao, in de Tweede wereldoorlog, kwam Pietro Ferrero op het geniale idee om gebrande hazelnoten toe te voegen aan de chocolade. De Gianduja, zoals hij de nieuwe chocolade noemde, was een enorm succes. Later is uit de combinatie van chocolade en hazelnoot de beroemde Nutella ontstaan.

De industrie van Ferero is de belangrijkste van Alba en schijnt Michele Ferrero de rijkste man van Italië te zijn.

Nog even terug naar Barolo voor een T-shirt en schort van Barolo Fitness. Het biertje op het terras smaakt heerlijk. De locals komen om ongeveer 16.00u, net klaar met het werk, om ook even wat verkoeling te zoeken.
Naast het terras sluit de lokale bank haar deur. De openingstijden hier zijn als volgt: 's morgens van 9.00-12.10u. en van 15.00-t. Blijkbaar is het personeel tot 17.00u aanwezigwant dan vertrekt men om weekend te vieren. En....op de zaterdag niet open.

Vanavond hét culinaire hoogtepunt van onze vakantie. We gaan eten bij Viberti Giovanni, een restaurant vlakbij de camping. We bestellen Viberti Barolo Buon Padre. Een DOCG uit 2000. Vol verwachting wordt de fles ontkurkt en gedecanteerd. Aan Jan de eer om te proeven. De kleur is stroopbruin, bijna oranje. Het vocht walst in het glas waardoor de geur nog beter vrijkomt. We ruiken eik, muskaat en vooral drop. Wat is dát lekker. Zo heerlijk zacht van smaak. Dat is puur genieten!!!

Naast de Barfolo komt er brood en grissini op tafel. Grissini, de knapperige broodstengels, komen oorspronkelijk uit Turijn en ontbreken op geen enkele restauranttafel. Ze worden geserveerd vanuit een servet en worden zo op de gedekte tafel gelegd.
De welkomst-amuse is een bonenmousse met kaas en wordt geserveerd in een espresso-kopje. Jan eer als primi een vitello tonata dIe in kleine toefjes op een langwerpig bord geserveerd worden. Mijn primi is een, op 62graden, in de oven gegaard, eitje met een gele room (misschien polenta) en schijfjes truffel.

Het hoofdgerecht is een tortelini met spinazie en ricotta in een boterzachte saus die doet denken aan roomboter met salie. Jan gaat voor een ovenschotel met mie en een ragou. Beetje jammer dat er veel saus in de ovenschotel achterblijft en mee terug gaat naar de keuken. De pasta wordt op smaak gemaakt met Parmezaanse kaas.

Het dolce bestaat uit semifreddo met hazelnoot en voor Jan een chocolademousse. Na de espresso nog een grappa om het diner mee af te sluiten.