Turijn, een mooie stad

Italië, Turijn

We rijden naar Turijn en parkeren op Caio Mario, een bewaakte camperplaats waar je ook kunt overnachten. Het is er nog rustig. Het hoofdseizoen is ook hier blijkbaar nog niet begonnen. Nadat we eindelijk zijn voorzien van stroom (eerst card kopen en deze opwaarderen) lopen we richting centrum. Wat hierbij niet goed gegaan is weten we niet maar na 2 uur en een kopje koffie verder komen we eindelijk aan in het centrum. Waarschijnlijk hadden we de straat rechts van de parkeerplaats moeten nemen in plaats van de linker waardoor we uiteindelijk verder van het centrum liepen. Aan het Piazza S. Carlo genieten we naast het mooie uitzicht op de gebouwen van een overheerlijke lunch. Jan eet en risotto met groenten en ik ga voor de ravioli. Wat bijzonder is, is dat alle gerechten binnen staan uitgestald zodat je eerst kunt zien wat je wilt eten.

Turijn is door de Romeinen gesticht maar kreeg pas na 1574, toen Emanuelle Filiberto van Savoye zijn kapitaal hierheen bracht, echt betekenis. Er volgden 3 eeuwen van welvaart. In die tijd werd Turijn de basis voor de eenwording van Italië en van 1861 tot 1865 was het de hoofdstad van het nieuwe land. In 1899 vestigde Fiat (Fabbrica Italiana Automobili Torino) zich hier, een bedrijf dat uitgroeide tot een van de grootste firma's van Europa.

Bij cafe Torino, aan het Piazza S. Carlo kopen we een zak Amaretti Morbidi, overheerlijke amandelkoekjes die per stuk verpakt zijn in een mooi papiertje. Ook gaat er een zakje Nougatine mee. Bij het afrekenen krijgen we alvast een snoepje om te proeven. Het is een amandel met een cacao-laagje. Een ware lekkernij.
Ilja Gort liet zich in dit cafe informeren over het lekkerste kopje koffie. Na de ineenstorting van het Romeinse rijk bleef Italië over, verdeeld in kleine stadsstaatjes. De Italiaanse keuken is hierdoor zeer divers. Ongeveer 1,5 eeuw geleden werd Italië weer 1 land. Volgens Ilja Gort vond de ondertekening hiervoor plaats in Café Torino.

We wandelen verder en komen bij het Piazza Carlo Alberto met de vele winkeltjes en cafeetjes.
Het Piazza Castello is het echte centrum van Turijn. Het Piazza Castello wordt omgeven door zuilengangen die elk in een verschillende periode gebouwd werden wat een uniek zicht oplevert.

Duomo. De aan Johannes de Doper gewijde kathedraal, gebouwd in 1498, is het enige voorbeeld van renaissance-bouwkunst in Turijn. De sobere, vierkante klokkentoren, die 30 jaar jonger is dan de rest van de kerk, vormt een verfrissend contrast met de vele barokgebouwen van Turijn. De opbouw is in 1720 ontworpen door Filippo Juvarra. Van binnen is de Duomo rijk voorzien van beelden en schilderijen. Achter een zwartmarmeren boog rechts van de kerk staat de Cappella della Sacra Sindone (kapel van de heilige lijkwade), die in feite in het Palazzo Reale is ingebouwd. De kapel is ontworpen door Guarino Guarini (1624-1683) en heeft een bijzondere koepel. Boven het altaal staat de urn met de befaamde lijkwade.

Het stationsgebouw van Turijn ligt aan het Piazza Carlo Felice waar we langslopen op weg terug. We drinken nog een cola en vragen hoeveel kilometer nog naar onze parkeerplaats Caio Mario. Het advies is om de tram te nemen. We stappen in en na een aantal haltes ook maar weer uit. Jan wil eerst graag weten waar we zijn en of we onze halte uiteindelijk ook bereiken. Nadat gecheckt te hebben stappen we gewoon weer in komen we uiteindelijk waar we willen zijn.

Het was een lange-, vermoeiende- en indrukwekkende dag.