Wandelen door het natuurgebied en natuurlijk jam

Italië, Lombardije

We gaan vroeg op pad voor een lange wandeling door het natuurgebied "Riserva Naturale Torbiere del Sebino". Eerst stappen we op de fiets omdat we nog niet helemaal weten waar we de route kunnen starten. Even voorbij de grote rotonde, richting camping Sassabanek, zien we het pad al liggen. Het is alweer een mooie dag. De eerste foto's zijn om 10.00 uur alweer geschoten. Wát een trossen met bramen die kunnen heel wat potten jam opleveren. Jammer, ze zijn nog niet rijp. Een verscheidenheid aan bloemen, planten struiken en bomen is er in dit gebied te vinden. In het meertje zwemmen veel verschillende vissoorten wat één van de foto's laat zien. Ook de fauna is ruim vertegenwoordigd. De Konijntjes blijven rustig zitten als we een stap dichterbij komen. De paden zijn goed aangegeven met hekken en routebordjes en op de informatieborden is te zien wat er zoal aan flora en fauna in dit gebied aanwezig is.

Wil je naast de wandeling nog even je spieren rekken en strekken dan kun je met behulp van het fitness parcours wat is uitgezet, aan de slag. Braaf volg is de instructies, voor een gedeelte althans, op. We genieten van al het natuurschoon om ons heen en schieten mooie plaatjes. Nadat we in alle rust de selfie van de dag hebben genomen wijst Jan mij op een waterrat die rustig loopt te snuffelen op het vlonder pad. Getsie, dat vind ik helemaal niet leuk! Jan doet nog een paar passen naar voren om zodoende het beestje te verjagen. Het is gelukt maar ik kan je wel zeggen dat ik toch niet geheel zonder angst over het lange vlonder pad ben gelopen.

Na een wandeling van ongeveer 2 uur genieten we nog na met een cappuchino en een tosti.

Vanmiddag liggen we allebei in diepe rust bij te komen van onze ochtendactiviteit. Ook lekker hoor, die siësta.

Aan het eind van de middag ben ik weer helemaal fit en besluit om abrikozenjam te gaan maken. De abrikozen heb ik zaterdag op de markt gekocht. 1 kg.voor €2,70. Dat is écht geen geld als je bedenkt dat er 5 potten jam gemaakt kunnen worden. En het resultaat dat mag er wezen. Lekker een voorraadje voor op de appeltaart, een biscotti of gewoon op een broodje.