Citroenkip, een favoriet vakantiemenu

Frankrijk, Saint Saveur de Montagut ,

In gesprek met Arthur heb ik al snel heel wat vragen over het bakken van brood. Aan wie kan ik deze beter stellen dan aan de research-bakker. Onder het genot van een kop koffie wordt ik heel wat wijzer over de geheimen van het broodbakker. Het begint bij de basis en dat de temperatuur van het deeg. Deze moet 26°C zijn. De gist meng je door de bloem en de temperatuur van het water is mede afhankelijk van de temperatuur van je bloem. De eerste rijs is ongeveer 2 uur. Let hierbij op de juiste temperatuur. Denk ik bij het horen hiervan: niet zo gek dat mijn broden in de zomer beter gelukken dan in de winter. Het geheim is dus de temperatuur. Het toevoegen van pitten, zaden, gedroogde tomaten of olijven, ui en kaas kan al voor de 1e rijs.

De 2e rijs mag wel tot 15 uur duren. Geen probleem dus om dat de avond van tevoren te gaan voorbereiden. Eigenlijk ook best wel handig.
Heb nu al zin om een mooi brood te gaan bakken maar bewaar het, ondanks dat we beschikken over een oven, toch maar voor thuis. Genoeg info voor vandaag. Voordat we uit de Ardeche vertrekken zal dit gespreksonderwerp vast nog een keer voorbij komen.

De citroenkip is in voorbereiding. Omdat er wel 3 hele kipfilet in het pak zitten worden er 2 in stukjes gesneden en alvast gebakken voor een menuutje later deze week.