Wandelen in Sainte-Foy-la-Grande

Frankrijk, Sainte-Foy-la-Grande

Wandelen in Sainte-Foy-la-Grande maar eerst de studie die wacht. Hoofdstuk 3 en 4 gaan over Regelhandhaving en Risicogedrag bij Regelhandhaving.Het lijkt allemaal heel logisch, maar toch.

Het is een stralende dag. Shortje- en shirtje aan als we na de lunch vertrekken. Op het plattegrondje, wat we bij de receptie hebben meegenomen, vinden we de highlights van St. Foy la Grande zoals La Halle, oorspronkelijk uit 1742, Office du Tourisme met het mooie ronde torentje op de hoek van het pand wat dateert uit 1590. Even verderop is la maison á pans de Bois une particularité supplé mentair: les poutres de facade sont sculptées. (petits personnages mediévaux) Elle date de la séconde moitrié du XVe siecle.

La maison Félix, met bewaard gebleven oude ramen waarachter een muur is gemetseld. De l'Eglise Notre-Dame staat in de steigers. Er wordt hard gewerkt aan de restauratie van de la Bastide, elle tut dé truite en 1561.
Langs de Dordogne pakken we een bankje en genieten van de zon, de rust en het stromende water.

Ook in Sainte-Foy-la-Grande is veel leegstand, we zien winkels die al vele jaren niet meer open zijn en waar geen aktiviteit meer te bespeuren valt. De panden zijn slecht onderhouden en ook het park schreeuwt om onderhoud. Er is nog veel werk aan de winkel hier in Frankrijk maar wie zal dat betalen?