Limburg here we come

Nederland, Oldebroek

Het is rond 9u. wanneer we vertrekken. Er staan inmiddels 69318 km. op de teller. De APK is weer geweest en ook de jaarlijkse servicebeurt is weer uitgevoerd door Garage Sneller die inmiddels is verhuisd naar Elburg. Met 2 nieuwe accu's zullen we in ieder geval niet voor verrassingen komen te staan.

We gaan een weekje naar Limburg. De verwachte aankomsttijd op camping Ooster Driessen
is 11.18uur. Met koffie aan boord is de reis naar het zuiden een makkie.

Met een routekaart, meegenomen van de receptie beginnen we onze fietsroute van Eijsden-Maastricht met een totale lengte van 23km.

Omschrijving van de route:
Het fietspad langs de 'Oosterweg' loopt ongemerkt of
er in de 'Hoge Weerd' (4)langs grindgat Oost-Maarland dat ontstaan is door grindafgravingen in de 20e eeuw langs de oever van de rivier.

We naderen Maastricht vanuit de wijk Randwyck met voorzieningen als het congrescentrum MECC, het Academisch Ziekenhuis Maastricht een want faculteiten van de Universiteit Maastricht en het Limburgs Gouvernement. Vanuit Randwyck fietsen we de wijk Centre Ceramique binnen waar het Bonnefantenmuseum één van de trekpleisters vormt(2).

Via de Sint Servaasbrug (1)komen we in de gezellig denk je stad. De routeborden (3) leiden obs langs terrasjes e door oude steegjes naar het bijzonder mooi gelegen Jekerdal (12). Bij Chateau Neercanne, bij het dorpje Kanne (401) naderen we de Belgische grens (402) waar we over de brug het Albertkanaal oversteken.

België
De 'Ria du Garage brengt voor het eerst sinds de start in Oost-Maarland/Eijsden dnige spanning op de bovenbenen (405). Deze inspanning wordt beloond met weidse uitzichten vanaf het plateau over het dal. Aan de andere kant van het plateau dalen we af in de richting van Lanaye. De afdaling lijkt heel even op een heuse alpenweg met haarspeldbocht. In Lanaye (412) hobbelt de fiets over de kasseien van dit rustige kerkdorpje. (413)
Het pontje vonden we door knooppunt (76) te volgen. Eenmaal aan de overkant van de Maas krijgen we spontaan zin in de biertje en hier zitten we dan bij eetcafé aon 't Bat waar je? Zoals onze buurman van de camping weet te vertellen, ook nogeens lekker kunt eten.

Eijsden
Bij Eijsden stroomt de Maas Nederland binnen. Het oude dorp was in de 18e eeuw een drukke havenplaats. Het dorp ademt nog steeds een nostalgische sfeer van vroeger. Hier hobbelt de fiets over de kasseien langs oude panden die herinneren aan een rijke historie.