Chateau de la Garde

Frankrijk, Saint-Foy-la-Grande

Om 10.00u worden we verwacht op het chateau van Ilja Gort. (Afspraak na emailcontact). Klaas Gort, de zoon van, zit buiten op ons te wachten. Na een hartelijk welkom vraagt Klaas of we straks nog even een glaasje willen proeven. Nou, dat willen we natuurlijk wel, waarop de fles alvast ontkurkt wordt.

Onze privé-rondleiding begint bij het uitzicht over de vallei met in de verte de rivier de Dordogne. Klaas vertelt over de wijnpercelen met de verschillende druivensoorten. In één van de boeken van Ilja Gort is geschreven over de storm van 1999. Hierbij trad de Dordogne buiten haar oevers waarbij het water tot aan het chateau stond. De boeken "Leven als Gort in Frankrijk" en "overleven als Gort in Frankrijk" beschrijven de situatie van Ilja als wijnboer in Frankrijk.

In de oude wijnmakerij vertelt Klaas hoe hij als jochie van 14 in de fermentatieketels klom om deze te kunnen schoonmaken. De binnenkant van deze ketels zijn ooit geglazuurd zodat deze onder andere beter schoongemaakt konden worden. Deze ruimte is tot 1999 gebruikt.

Ilja Gort zag in 1994 zijn droom in vervulling gaan toen hij het vervallen Chateau de la Garde kocht. Hij wist dat in zo'n 10 jaar tijd om te bouwen tot een goed functionerend wijnkasteel met zowel moderne vinificatie-apparatuur als traditionele barriques van Frans eikenhout.

Voor meer info zie www.tulipe.nl/chateau/historie
  • 1994 Aankoop Chateau de la Garde door
Rockster.
  • 1996 Geboorte la Tulipe
  • 2000 Best Bordeaux wine/ toetreding tot Confrerie
  • 2009 Samenwerking Michel Rolland
  • 2010 Naamsverandering Chateau la Tulipe.
  • 2015 Zoon Klaas au chateau.

De oudste wijnranken rondom het chateau zijn zo'n 40 jaar oud aldus Klaas.

Klaas neemt ons mee naar de nieuwe wijnschuur met moderne apparatuur. Daarnaast liggen dan de wijnvaten. In de grote vaten zit wijn waarmee een proef wordt gedaan voor kwaliteitsverbetering van de wijn. Uiteindelijk komen we in de shop waar we een glas mogen proeven.