Het graf van Hannie Schaft

Nederland, Overveen

We fietsen vandaag van Knooppunt naar Knooppunt. Het is erg druk in de stad vanwege de 33e editie van de Vitaminestore Halve van Haarlem. Omdat Jan eerst graag even de locatie wil bekijken waar hij morgenvroeg een zakelijke afspraak heeft, komen we via een omweg bij het Spaarne Ziekenhuis.
We vervolgens onze route waarvan het eerste gedeelte, welke langs een drukke weg ligt, niet het mooiste is. De tocht voert langs o.a. een molen in Haarlem, een sluis in Spaarndam enz. Bij "Klein-Centraal" in Santpoort-zuid nemen we tijd voor de lunch. Het is een stralende dag en zitten dan ook lekker buiten te eten.

Aan het einde van de middag zien we de groep hardlopers aan de andere kant van de weg. Enkelen van hen zijn toch niet écht fit meer hoor. Bij de Natuurbrug Zeepoort, welke is afgerond in de zomer van 2017, maken we een paar foto's. Dit Ecoduct verbindt het gebied tussen Overveen en Bloemendaal. De officiële openen was op 15 september 2017.

Tot slot bezoeken we de Erebegraafplaats Overveen. Meteen na de bevrijding op 5 mei 1945 ging men hier in de omgeving op zoek naar graven. Eind julie 1945 kon de trieste balans worden opgemaakt. Op zes plaatsen waren in 45 grafkuilen de lichamen gevonden van in totaal 422 slachtoffers. 105 van hen bleken in de duinen te zijn vermoord, onder wie één vrouw: Hannie Schaft. De overige 317 waren elders in Noord Holland gefusilleerd. (https://oorlogsgravenstichting.nl/begraafplaats/423/eerebegraafplaats-bloemendaal-te-overveen ).

Vanavond eten we bij "Loetje" in Overveen. Het spreekt voor zich dat je bij Loetje een biefstuk eet. We drinken hierbij een Valpolicella Ripasso en, ik kan je vertellen, dat is een toppertje. Kost wel even iets meer (€5,60 per glas) maar is het zeker waard.