Dependance Artes 5 open en studieschema vastleggen

Frankrijk, Le Fleix

Vandaag de studieboeken en laptoip op tafel. Jan heeft zijn dependence in Pineuilh geopend. Voor zijn calculatie van de Piet Hein school in Amstelveen zit hij in de afrondende fase. Het was 3 weken hard buffelen waarvoor- de nodige over-uurtjes gemaakt zijn.

Voor de cursus Sociale Hygiëne start ik vandaag met de studie. Naast de HACCP (Hygiëne Code) wil ik ook meer weten over Sociale Hygiëne. En hoe mooi is het dat Rabobank deze mogelijkheid aanbiedt vanuit het beschikbaar gestelde Ontwikkelbudget. Je bent gek als je dit budget van EUR1.500,00 per jaar niet gebruikt.

De start van mijn "parttime" onderneminng is in voorbereiding. Sinds enkele weken is mijn bedrijfsnaam bekend namelijk "Streekgenot". Dimitri van Schaik van Printing uit Amersfoort gaat hiervoor aan de slag het mijn huisstijl.

Het studieschema is vastgesteld. Voor vandaag staan de hoofdstukken "Sociale Hygiëne" en "Omgaan met gasten"op de planning. En nu aan de slag!.

Vanmiddag na de lunch pakken we de fiets en trappen zomaar een eind weg. Jan stelt voor om de 5 m. naar le Fleix, en zo gebeurde het. Via een soort "Zuiderzeestraatweg"komen we aan in het dorp. De brug waarover we fietsen herkennen we nog van gisteren toen we richting camping reden. Over de brug slaan we linksaf een mooie landweg in, langs de rivier de Dordogne. We fietsen en fietsen en gaan ervan uit dat we uiteindelijk weer terugkomen in Pineulh, dit omdat de Dordogne ook langs camping La Bastide stroomt. Niets is minder waar. De tocht voert door de vele wijngaarden. Een oase van rust. Een boer rijdt op z'n traktor en enkele auto's passeren ons. Na ongeveer 20 kilometer komen we weer op de provinciale weg en slaan linksaf. We fietsn en fietsen totdat ik begin te twijfelen aan de richting. We kijken eens kritisch naar de wegenborden en ja hoor, we hadden niet links- maar rechtsaf moeten slaan. Jan vind het ook al vreemd dat de stroming van de Dordogne ineens de andere kant opgaat. Toch goed dat we een andere route rijden anders voor ons geen tocht door de wijngaarden.

Het is nog 8 km. voor we weer in de buurt van Pineuilh zijn. Nog even een six-pack water halen bij Intermarché waarna we uiteindelijk, aan het eind van de middag, en 32 km. onder de pedalen, weer terug zijn op de camping.

Het kant en klare varkenshaas-menuutje met gebakken krieltjes en gemengde sla doen ons goed na deze inspannende tocht waarbij ik ook nog steeds snipverkouden ben.

Jan verheugt zich nu alweer op een bezoek aan de boulangier, morgenvroeg. Die heerlijke pain de campagne waarbij de binnenkant van je mond na 1 dag al de nodige verwondingen heeft. Zelf denk ik dat de Fransman wel eelt in z'n mond moet hebben van al die krokante stokbroodkorsten.

De geplande hoofdstukken Sociale Hygiëne zitten erop. Die wetgeving, zoals Drank- en Horecawet en Arbowet hoeft van mij niet maar hoort er ook bij.