Wandelen naar het oude Agliano Terme en Castello di Grinzane Cavour

Italië, Agliano Terme

De wandelschoenen gaan aan en, na de lange tocht van gisteren, vandaag even lekker uitlopen. Ondanks mijn zere voeten kan ik toch mijn sneakers aan. We genieten van de verschillende akkers en wijngaarden. Aangekomen in het dorpje lopen we naar het hoogste punt om van hieruit de omgeving nog beter te kunnen zien.

Voor zo'n klein dorpje zijn er toch nog aardig wat winkeltjes. Een café vind je in ieder dorp, zo ook hier, waar we een lekkere cappuchino nemen met een eigen gebakken zandkoek met abrikozenjam en een bloemdecoratie in het midden. Eric en Wilma, een echtpaar wat ook op onze camping staat, zijn hier ook aan het wandelen. Omdat het nu eenmaal koffietijd is schuiven zij gezellig aan.

Terug nemen we een pad wat door de wijngaard, appel- en andere vruchtbomen loopt. Dat verbodsbordje, ja, dat hebben we niet gezien, dat stond ook niet bij de ingang van het pad. Hebben we toch een mooie gelegenheid om eens van dichtbij te bekijken wat ze hier allemaal wordt verbouwen.

Vanmiddag pakken we de camper en rijden door de Barolo-streek naar Castello di Grinzane Cavour. Ook dit was een tip van Ilja Gort. Naast een museum, een wijnkelder, een enoteca , een cafetaria is er zelfs een restaurant met 1 Michelin ster. Als we geweten hadden dat hier zoveel te doen is, dan waren we eerder vertrokken. In ieder geval genieten we van het adembenemende uitzicht. Dit is wel dé plek om de Barolo-streek goed te kunnen zien.

We rijden terug om in Barolo nog wat te eten. Voor Italiaanse begrippen zijn we toch echt te vroeg maar wij hebben trek en de kok is er klaar voor dus....
Jan besteld een lasagne met truffelcreme en ik ga voor de gnocci (spreek je uit als niokki) als primi. De secondi is een carpaccio van zalm, zwaardvis met rauwe venkel ik bestel een slow food, een langzaam gegaarde stukjes rundvlees. Dit alles is ook weer erg lekker. Wat over is van de fles wijn nemen we gewoon mee. Kan Bob vanavond nog een wijntje drinken.