Op zoek naar Armagnac

Frankrijk, Romieu

We vertrekken uit Payrac van camping Yelloh village Payrac les Pins en gaan op zoek naar de tegenhanger van de Cognac, de Armagnac. Eerst nog even wat kruiden plukken om mee te nemen. Gisterenmorgen nog aan een stel Fransen een lesje keukenkruiden gegeven. Cette herbes il sont: basilicum, tijm, bieslook, munt en oregano. Op de route eerst in Gourdon bij Intermarche even tanken. Bij deze grote supermarkten kan het zomaar 15 cent op een litertje diesel schelen. In Frankrijk bij de grote supermarkten is het heel normaal dat je de was kunt doen. Wanneer je thuis geen wasmachine hebt dan kun je het altijd nog buiten de deur doen. We rijden door naar Condom om eerst onze contanten aan te vullen. De marktplaats Condom was lange tijd het centrum van de handel in armagnac. De huizen staan rond de laat-gotische Cathedrale St. Pierre. Tijdens de godsdienst oorlogen dreigde het leger van de hugenoten in 1569 deze kathedraal te slopen, maar de burgers van Condom kochten dit af met 30.000 franc. Geschiedenis controleren op Wikipedia.

De 4 musketiers. Geschiedenis toevoegen vanaf internet. Op het plein, naast de Cathedrale staat een beeld van de 4 musketiers.

Armagnac (link Wikipedia toevoegen)

Wat is er mooier dan de Armagnac te halen bij een chateau of domaine. Bij de office du toursime informeren we naar de adresjes in de streek. Bij chateau Pomes-Peberere staan we nog geen half uur later te proeven van het bruine vocht. 5Ans, 10ans, 20ans en nog oudere armagnac worden er te koop aangeboden. Eenmaal 20 jaar oude armagnac geproefd kunnen we eigenlijk al niet meer terug. Met een bouteille de 1,5 liter verlaten we het chateau.

Die nacht verblijven we op camping "Le camp de Florence" in Romieu, Gers.Een mooie camping in het heuvellandschap van Romieu.