Menaggio en Bellagio

Italië, Carlazzo

Vanaf de camping is er een bewegwijzerde route naar Menaggio, het punt vanwaar de Ferry vertrekt.
Helemaal duidelijk is de route niet omdat we op een gegeven moment al weer richting de camping fietsen, wat toch écht nog niet de bedoeling is. Even eerder komen we door een ydillisch dorpje waar stratenmakers, in de brandende zon, bezig zijn om een mooi straatje te plaveien. Eenmaal weer op het punt aangekomen,waar we volgens ons de verkeerde kant op zijn gegaan, nu rechtdoor fietsen. Nou ja, dit mag je geen fietsen noemen maar hard in de remmen knijpen om niet over de kop te slaan. Dat gaat wel heeerl lekker snel. Eenmaal beneden realiseren we ons dat er ook nog een weg terug is. Dat is van later zorg. De Ferry ligt al op ons te wachten. We kopen een ticket en gaan aan boord. Een heerlijk tochtje over het Comomeer van Meaggio, met een tussenstop in Varenna, naar Bellagio. Menaggio is een populaire badplaats aan de drukbezochte westelijke over van het Comomeer. De chique badplaats Bellagio ligt precies op het raakpunt van de twee armen van het meer. We lopen door de pittoreske straatjes van Bellagio en zoeken een restaurantje voor de lunch. Dat is al snel gevonden. Bij Antico Pozzo bestellen we Insalata en risotto. Jan gaat voor de Insalata Ceasar en ik kies een salade die bij ons een salade Nicoise zou heten omdat de ingrediënten over een komen zoals sperziebonen, tomaat, ei, tonijn, groene olijven, radichio en een andere groene slasoort. Jan, de bzn die thuis onze risotto bereidt, wil nog graag die met safraan en funghi proeven. En ik maar denken dat het wat veel is allemaal. De risotto wordt opgediend op een bord, in een kom van parmezaanse kaas. De felgele kleur komt door de safraan die is toegevoegd en de smaak...zo lekker Dat het bord in een mum van tijd leeg is. We weten nu al zeker dat het vanavond een soepje met brood wordt.

We nemen de Ferry terug en voordat we beginnen aan onze fietstocht bergopwaarts, eerst maar een ijsje. Het eerste Italiaanse ijsje van deze vakantie wat zeker niet de laatste zal zijn.

Moe maar voldaan trekken we nog een paar baantjes in het zwembad en gaan nog snel douchen voordat het onweersbuien losbarst. Achteraf valt het slechte weer erg mee.

Bij de receptie van de camping word hard gewerkt aan de verbinding om de halve finale damesvoetbal WK Nederland - Zweden te kunnen zien. Helaas, vanwege een storing blijft de verbinding uit en kan de voetballiefhebber meekijken op de laptop van een van de campinggasten met verbinding via KPN. Onze dames winnen met 1-0 waardoor ze zondag de finale spelen tegen de VS.