De dag van Orange en Chateauneuf du Pape

Frankrijk, Orange

Vroeg opstaan om op tijd in Orange te zijn. Vandaag staat een bezoek aan deze stad gepland. Dat vroeg opstaan, dat is gelukt. Lekker rustig ontbijten, afwassen en nog een beetje rommelen en dan is het zo maar weer 10.30u. wanneer we uiteindelijk vertrekken.

Orange, ooit een vorstendom onder het Duitse geslacht Nassau. Ons koningshuis ontleent zijn naam aan Orange. De naam Orange komt van de appeltjes van oranje, die in dit deel van de Provence, de Vaucluse, worden gekweekt. De geschiedenisboeken leren ons dat het graafschap Orange door huwelijk in handen van de hertogen van Baux komt. Rond 1400 erft de familie Chalon het stukje land van 25 bij 12 kilometer. Een schijntje. In 1530 sterft de prins Philibert de Chalon kinderloos. Zijn neef René -geboren in Breda en zoon van Philibert de Chalons zus en haar Duitse echtgenoot graaf Heinrich von Nassau - is erfgenaam. Ook René von Nassau sterft kinderloos. Neef Willem von Nassau (Willem de Zwijger) is erfgenaam en erft het prinsdom in 1544. Onder de naam Prins Willem 1 sticht hij het huis van Oranje-Nassau. De lijfsprduk van de Chalons "Je maintaindrai Chalon" werd die van ons koningshuis "Je Maintaindrai" en prijkt in het wapen van Nederland. Feitelijke overblijfselen uit de tijd van de Oranjes bij je nauwelijks.

Eenmaal in de stad bezoeken we als eerste de Triomfboog, de Arc de Triomphe. Volgens sommige bronnen werd deze in 49 v. Chr. opgericht door Julius Caesar. Andere bronnen plaatsen de bouw tussen de jaren 21 en 26 na Chr. Het gebouw is 22m hoog, heeft drie doorgangen en twaalf Korintische zuilen. De reliëfs verbeelden de wapenfeiten van het Tweede Legioen, dat in de stad was gelegerd. De strijd tegen de Galliërs is uitgebeeld op de fries aan de noordkant.

Het tweede hoogtepunt van deze dag is een bezoek aan het Theatre Antique d'Orange. Het wordt wel het fraaiste antieke theater ter wereld genoemd. Het unieke geheel is kort voor onze jaartelling verrezen. Het gave beeld boven het podium geeft aan dat dit de dagen van Keizer Augustus waren.

Met behulp van een audioset met hoofdtelefoon wordt de geschiedenis van dit theater verteld. Wat hierbij opvalt is, dat het theater ongeveer 180 dagen per jaar gebruikt werd, dat iedereen er welkom was maar dat de zitplaatsen toegewezen werden. Landlopers, hoeren en en andere minder bedeelden zaten helemaal op de bovenste rijen in het theater. Erg indrukwekkend.

Om de geschiedenis terug te lezen wordt verwezen naar de website.

Orange kent veel mooie oude panden. Voor de lunch zoeken we een restaurantje op een gezellig pleintje. Onze aandacht wordt getrokken door een alt-saxofonist die behoorlijk wat noten staat te spelen. Jammer dat ie er nu net mee stopt. Gaat nog even met de pet rond en dat was het dan. Van mij had ie nog wel een half uurtje mogen spelen.

Ons bezoek aan Orange zit erop en zetten koers naar Chateauneuf du Pape.
De geschiedenis van deze plaats is verbonden met de 14e-eeuwse pausen uit Avignon. Rondom hun herhaalde malen verbouwde zomerresidentie, die nog altijd het dorpsbeeld beheerst, lieten zij wijngaarden aanleggen. Het duurde tot de 18e eeuw voordat de dieprode wijn zijn wereldfaam vestigde, mede dankzij uiterst strenge voorschriften voor de productie. Deze wijngaarden leveren een van de beste Cotes du Rhonewijnen.

Na de godsdienstoorlogen waren et van het pauselijk bolwerk slechts gedeelten van de muren en een toren over, maar deze ruïne oogt niettemin zeer indrukwekkend. De beklimming wordt beloond met een grandioos uitzicht.

We stappen binnen bij vinadea Maison des vins, Chateauneuf du Pape, het wijnhuis met 120 Domaines & Chateaux in het assortiment. Met de vele aanbieders in Chateauneuf du Pape ux het niet te doen om ook maar een handvol van hen te bezoeken. We voelen ons net een kind in een speelgoedzaak.
We willen 2 flessen meenemen om op te leggen tot 20 juni 2022, dr dag dat Jan 70 jaar hoopt te worden, 1 fles voor Aart, omdat hij het verdiend en 1 flesje voor de hartjesdag van 3 mei aanstaande. De dag dat Jan, inmiddels al weer 14 jaar geleden, zijn 1e hartinfarct heeft overleeft.