Mazan en de markt in Carpentras

Frankrijk, Mazan

We beginnen de dag in Carpentras waar de markt is. Een brocante markt. Als je in Frankrijk bent dan moet je naar de brocante markt. Het is wel even zoeken. We fietsen door de stad en lopen eerst binnen bij Hotel-Dieu waar de Bibliotheque Inguimbertine Municipale is gevestigd. Eenmaal binnen kun je naast de vele boeken ook nog een expositie zien van oude muziekinstrumenten uit Parijs, Vietnam en Bale.

Nog steeds de markt niet gevonden waarop we besluiten om te kijken of we binnen in de kathedraal Eglise Saint-Siffrein kunnen kijken. De bouw can deze kathedraal begon in 1404 in opdracht van de bisschop van Arles. De ingang aan de zuidkant wordt Porte Juivre genoemd omdat daar bekeerde joden die zich wilden laten dopen naar binnen moesten.

Om de hoek van Hotel-Dieu zien we de markt, de brocante markt dus. Wel honderd kooplieden bieden hun waar aan. Bij het eerste kraampje zien we o.a. een wit gehaakt sprei waarop ik tegen Jan zeg: je wilt niet weten wat er zich allemaal onder dit sprei heeft afgespeeld. Het aanbod is zeer divers. Ik kijk nog even naar een mooi bord of een oud slagers hakmes. Jammer, maar dit keer niet te vinden. Wel zie ik linnen theedoeken liggen die mijn aandacht trekken. Ach, misschien moet ik toch maar nieuwe aanschaffen. Deze zijn al sleets door de jaren.

Met een mooie wandeling en de vele oh's en ah's over de waar op deze markt gaan we weer verder.

Het Paleis de Justice is niet open voor toeristen maar een foto van dit mooie gebouw willen we zeker. Voor het gebouw liggen mooie waterbakken met prachtige beelden van Romeinse strijders of zo.

De synagoge kunnen we niet vinden. Helaas.

We fietsen de stad uit richting Mazan. Omdat we niet langs een drukke weg willen fietsen gokken we erop dat de parallelweg, die door de wijngaarden loopt, uitkomt in Mazan. Met hulp onze mobieltjes en Google komen we. Na 7 km. inderdaad aan in Mazan.

In Mazan is bekend vanwege Europas's grootste gipslaag, die hier in de buurt met succes wordt geëxporteerd.
Het kerkhof ten noorden van Mazan wordt aan de noordwestkant afgebakend door 62 Gallo-Romeinse grafstenen.

We bezoeken de begraafplaats met de sarcophagen. Wat opvalt is, dat er, naast de sarcophagen veel familiegraven zijn, zowel in het oude gedeelte- als in het deel wat tot nu toe in gebruik is. Uit de vele bloemstukken bij een graf blijkt dat recent nog iemand in het familiegraf is begraven.

Terug naar de camping volgen we het bord van "camping me Ventoux ". Ook dit leidt ons weer door de wijngaarden. Voor we het weten staan we alweer bij de ingang van de camping.

Ondanks dat de dag bewolkt en fris begon kunnen we nu de korte broek en shirt met korte mouw weer aan, eten we buiten en na een spray-momentje met zonnebrandcrème gaat mijn standenstoel in standje horizontaal. Jan pakt z'n e-reader en ik.......

Het avondeten wordt bereidt door de kok van Restaurant Geraldinette. Het voorgerecht is een proeverij van verschillende amuses zoals een amuse met rode biet, aardbei en feta. Op de
etagere staat een aspergesoepje met aspergemousse en croutons,
Eendenpate met een blauwe bessen compote, warm gegrilde groentes en
meloenbolletjes met enkele kleine garnalen, rucola en whiskysaus.
Met een fles Prestige CAnTe Perdrix, Ventoux, Vignobles de la Vallee du Rhone, is het diner helemaal af.