De Clairette de Die

Frankrijk, Die

Na een koude nacht staan we om 9.00u op. De temperatuur doet nog niet erg mee. Het lijkt mooi omdat de zon volop schijnt maar toch is de wind nog koud.

Vandaag bezoeken we het mooie plaatsje Die. Die staat bekend om haar uitstekende witte wijn, de Clairette de Die. Aan het eind van de 3e eeuw kreeg Die stadsmuren. We zijn op zoek gegaan naar de resten ervan maar hebben deze helaas niet gevonden. Die heeft weinig bezienswaardigheden. Van de kathedraal zijn alleen nog een portaal en een muur van de zuidelijke dwarsbeuk uit de oorspronkelijke bouwperiode (12e eeuw overgebleven. De toren stamt uit de 15e eeuw.

De Clairette de Die (appellation controlee) is van nature licht mousserende witte wijn.

We drinken koffie op een van de terrassen en zien, net zoals gisteren in Crest, weer veel alternatieve gasten voorbij komen. Het hippie tijdperk wordt ook hier nog volop beleefd.

Al lopend door de smalle wimkelstraatjes, waar auto's ook vrij mogen rijden, komen er aan op de markt. Naast groente en fruit worden hier ook kant-en-klare maaltijden verkocht, is er een wijnproeverij, brood, vloerkleed, worst, sieraden en nog veel meer. Een gezellige markt waarbij het opvalt dat er veel biologisch geteelt voedsel aangeboden wordt. Mogelijk is de Fransnan toch verder dan wij Hollanders als het gaat om het gebruik van Bio-producten.

Op de terugweg naar de camping bezoeken we een wijnmuseum en proeven we de Clairette de Die, een mooie sprankelende bubbeltjeswijn. We nemen alvast 2 doosjes mee voor ons 40 jarig huwelijksfeest van 27 mei. Een mooi welkomstdrankje voor als de buren "onverwacht " op bezoek komen.

Vanavond eten we het restant van de pannenkoeken maar dan verrassend anders nl. gevuld met spinazie, ricotta en cheddar. Overgoten met een laagje bechamelsaus met cheddarkaas. Echt een aanrader.

Na het eten gaat Jan nog een paar uurtjes werken en lezen we nog wat. Het was weer een mooie dag en dat was het.