Gorges de la Nesque

Frankrijk, Mazan

Al vroeg vertrekken we voor een tocht door de Gorges de la Nesque.
De weg van Carpentras naar Sault loopt langs de mooiste 20 km. van het riviertje de Nesque. Dit ontspringt op de zuidwestflank van de Montagne d'Albion en vloeit 70 km verder in de vallei van het Comtat Venaissin met de Sorgue. Uitbundige begroeiing flankeert de kloven, aldus de ANWB reisgids uit 1994.

Bij het eerste uitzichtpunt aan de D1 in Monieux, de "Belvedere de la Gabelle" genieten we van de prachtige natuur en van een dampende kop koffie. Roofvogels scheren door de lucht. Het is lastig om deze haarscherp te fotograferen.

Naast de uitbuidige begroeiing zijn er in dit gebied veel lavendelvelden. Helaas staan de velden nog niet in bloei. Wat ook opvalt is, dat ook hier de mistletoe volop groeit. De buxushagen aan de kant van de weg hebben wel heel bijzondere vormen. De foto volgt.

Even verderop, in de richting van Sault, voor de eerste tunnel, weer een prachtig gezicht op de kloof. Een rustpunt voor de vele amateur fietsers voor wie de Mont Ventoux waarschijnlijk een tandje te hoog gegrepen is.

Vanaf dit punt, "Rocher du Cire Belvedere", kijk je recht het kloofdal in en ziet op de zuidoever de Rocher de Cire. In 1994 werd nog geschreven over deze okerkleurige ' rots van was' die zijn naam dankt aan de enorme kolonie wilde bijen die de rots bevolkt. Nu, anno 2019, geen okerkleurige rots meer te bespeuren. Moet ik ineens weer denken aan het radioprogramma van Radio10, enkele dagen geleden, waarin aandacht wordt gevraagd voor de met uitsterven bedreigde bij. Als we dit dan zien dan is de situatie rondom de bij, nu 25 jaar later, inderdaad zorgwekkend.

Met een aantal mooie foto's touren we weer verder. Wát een prachtige omgeving.

Lunchtijd. De stoeltjes naar buiten, het stokbrood belegd met paprika spread, komkommer en tomaat en zo is het weer volop genieten van al het goede van het leven. Deze bermtoeristen nemen het powernapje vandaag in de zwoele openlucht. Met het zoemen van fietsers en auto's achter ons en af en toe een motor die voorbij komt, hoor je ons niet klagen.

Op zoek naar Demazet, la cave Canteperdrix voor onze lokale wijninkoop. Het informatiebord van Demazet, Vente de Vin/degustation kwam al snel in beeld. De wijngaarden van Demazet liggen op loopafstand van de camping. Hoe leuk is dát. Met een aantal doosjes rood, -wit en rosé is onze wijnvoorraad weer goed aangevuld. Om mijn eigen oogst tijm en rozemarijn te bewaren neem ik nog een paar handige blikjes mee. Oh ja, kan ik nog een paar Demazet wijnglazen kopen? Krijg ik gewoon een doosje van 6 stuks. Mooi toch.

Vanavond eten we kip in dragonders. Dit gerecht is niet alleen erg lekker maar doet het op Instagram ook erg goed. Gelijk weer 2 volgers erbij.