Col du Tourmalet

Frankrijk, La Mongie

Deze morgen vertrekken we alweer vroeg voor een toeristisch ritje naar het zuiden. De col du Tourmalet staat voor vandaag op het programma. Voordat we in de Pyreneeën zijn hebben we nog zo' n 170km. Over binnenwegen te gaan. Het is warm als we rond het middaguur in Luz- Saint - sauveur aankomen. We genieten van de zon en de pain die we eerder op de dag bij Intermarche hebben gekocht. We zijn benieuwd hoe de reis verder verloopt. De vele fietsers doen hun best om al fietsend hun doel te bereiken namelijk de top van de Tourmalet bereiken. Dat willen wij ook maar dan wel met de camper. Met stijgingspercentages van 6, 8 of zelfs 10% rijden we naar boven. Met zeer hoge snelheden komen fietsers naar beneden. Wat een lef hebben de mannen en zeker ook vrouwen.

Pyrenees.
Het nationale park van de Pyreneeën werd in 1967 geopend. Het ligt op de Frans/Spaanse grens en is ongeveer 100 kilometer lang. Op de hoge bergtoppen ligt nog sneeuw. Door de grote verschillen in hoogte en weersomstandigheden is er een grote diversiteit aan flora en fauna. De rododendron ferrugineum, het roestbladig alpenroosje, steentijd, distel, varens en veel, voor mij onbekende, planten, staan nu in bloei. Vogels die fluiten, geiten die lopen te grazen of zomaar op de weg liggen te liggen en Jan die zelfs een roofvogel ziet vliegen. Wat een natuurschoon. Natuurlijk stoppen we een aantal keren om nog meer van al dat moois te genieten. Eenmaal de top bereikt werpt Jan zich op als fotograaf voor een groepje fietsers die natuurlijke samen bij het informatiebordje op de foto willen.
Op de weg naar de top wordt door wegwerkers nog hard gewerkt om gaten te dichten of een gedeelte van de weg te vernieuwen. Ook wordt het gras langs de kant van de wegen gemaaid en met een strimmer pakt men de lastige plekken aan. Dit alles is niet voor niets want op zaterdag 9 juli aanstaande wordt hier de 8e etappe van de Tour de France verreden. Naast de Col du Tourmalet (19km. A 7,4%) wordt dan ook de Hourquette d'Ancizan(22 km. A 4%), de Col de Val Louran-Azet (10,7km a 6,8%) en de Cole Peyresourde (7,1km. A 7,8%) gefietst. Een klimmetje van bijna 60km. Als dat geen topsport is.

Wij verlaten de D918 bij Saint - Marie de Campan en rijden naar camping Le Monloo in Bangeres di Bigorre. Vanaf de top aan de Tourmalet is naast de natuur ook de temperatuur veranderd. De zon heeft plaats gemaakt voor zware bewolking en zagen we bij de beklimming hoofdzakelijk groene weiden met hier en daar een wolkendeken, nu is het zwaar bewolkt met mist en door de zware bebossing is er weinig te zien.

Vanaf onze plaats op de camping zien we nog steeds de Pyreneeën. Alhoewel de zon is verdwenen kunnen we nog wel lekker buiten eten. De temperatuur is prima. Lekker buiten kokkerellen. Voor vanavond maak ik coutgettesoep en een aubergineschotel uit de oven.