Rocamadour

Frankrijk, Rocamadour

Vanmorgen een ontbijtje met baquette en croissant. De croissant lusten we wel iedere dag maar vanwege de hoeveelheid calorieën niet verantwoordt.
Rocamadour staat voor vandaag op het programma.

Info uit Capitool Reisgids.
Rocamadour is een van de bekendste bedevaarts plaatsen sinds er in 1166 een oud graf en sepulcrum werd gevonden waarin een onaangetast stoffelijk overschot lag. Naar verluidt was dit de vroeg-christelijke kluizenaar St. Amado. Op de ontdekking volgde een reeks wonderen die naar men zegt werden aangekondigd Door de klok boven de Zwarte Madonna in de kapel van Notre Dame. Hoewel het aantal bedevaarten in de 17e en 18e eeuw afnam heeft men Rocamadour in de 19e eeuw gerestaureerd. De stad is ook nu nog een heilige plaats en een geliefd reisdoel, fraai gelegen op de top van een rots boven de Alzouvallei.

Tombe van St. Amado. Dit was de laatste rustplaats van kluizenaar ' roc amator' (rotsliefhebber), waar de stad naar is vernoemd.

Grote trap. Pelgrims beklommen deze brede trap op hun knieën terwijl zij de rozenkrans baden. De trap leidt naar een hoger gelegen plein waaromheen de bedevaarts kapellen lagen.

De kapel van Johannesburg de Doper staat tegenover het gotische portaal van de basiliek van St. Saveur.

Kapel van Notre-Dame (Wonderen). In dit heiligdom van Rocamadour werd het lichaam van St-Amadour gevonden. De Zwarte Madonna wordt boven alles vereerd, haar beeld staat op het altaar.

We rijden van Payrac naar Rocamadour en parkeren onze amper op een parkeerplaats op 1 km. van het dorp. We staat er niet als enige camperaar. Alle campers netjes op een rij. In de verte zien we Rocamadour al liggen en lopen naar het dorpje waar we genieten van de mooie architectuur. We gaan met de lift naar beneden omdat het wandelpad versperd is aldus de borden. We zien bouw akkers aan het werk die mogelijk met herstelwerk bezig zijn.

De zon schijnt maar ondanks dat toch maar even een vestje meegenomen. Maar goed ook want de basiliek en Kapels mag je niet mouwloos betreden. Ook mag je korte broek niet te kort zijn. Natuurlijk weten we dat maar even niet meer bij stilgestaan. Na het religieuze gedeelte lopen we nog even door de straatjes met haar vele winkeltjes. Voor ons magneetbord in de camper nemen we een aandenken mee uit Rocamadour en een ansichtkaart die voor mij dienst doet als boekenlegger.

Wij gaan niet op onze knieën over de trappen naar boven en bidden ook geen rozenkrans. Dat laten we over aan de katholieken. Heb het trouwens niemand zien doen. Wanneer dat wel zo geweest was dan hadden we het waarom niet geweten.

Bij restaurant Le Sainte-Marie nemen we een heerlijke salade. Jan gaat voor de caesar salade en voor mij een salade met canard fume. Na een clafoutis cerise en een kop koffie gaan we terug naar de kapelletjes kijken er nog wat rond en lopen terug naar de campe, niet voordat Jan nog even bij een bouwput staat te kijken. Het bloed kruipt......

In dezelfde reisgids zien we een tocht langs twee rivieren. We besluiten om er een gedeelte van te gaan rijden. Van Rocamadour eerst richting Figeac, het verste plaatsje van de route dan over de D15 naar Cajarc. We luisteren naar het verzameld werk (3 CD' s) van Roger van Otterloo. De route gaat o.a. Verder over de D662, een mooie weg lans de rivier de Lot, met veel bochten en een ruig natuurschoon. Hoge rotspartijen waar we soms, gezien de hoogte van onze camper, maar net onderdoor kunnen. Op de D82, vanaf Cahors is het ruige landschap weer verdwenen en rijden we weer over de heuvels waar nu de gele Brem bloeit.

Langs de hele weg geen groenteman te zien dus dat wordt vanavond pizza. Helaas, de kok werkt op maandag niet dus neemt Jan een cheeseburger mee. Het enige wat ze op de camping konden warmmaken. Nou ja, de salade zat ons eigenlijk nog bovenin de keel en samen met een bak yoghurt met aardbei, blauwe bessen en een stuk mango is heg toch nog een smakelijke maaltijd geworden.