Wandelaar versus fietser: contacten

Spanje, Santiago de Compostella

Fietser

Wat voor mij zelf was het grootste verschil met stip tussen fietser en wandelaar de mogelijkheid tot het leggen van contacten.
De fietspelgrim heeft in de praktijk veel minder mogelijkheden tot contactname met medepelgrims in vergelijking met de wandelaar. Hij legt per dag twee tot drie keer de afstand af en ontmoet dus nooit dezelfde pelgrims en er zijn in verhouding ook minder fietspelgrims. Komt daarbij dat hij meestal zelf het initiatief moet nemen, tenzij de wandelaar ook fietser is geweest. Voor de meeste wandelaars is de fietswereld een andere wereld. Voor nog een aantal horen bicigrinos trouwens niet echt thuis op het wandelpad.

Wandelaar

Wat een verschil met de wandelaar. Deze ontmoet heel regelmatig dezelfde mensen op hetzelfde traject, op hetzelfde tijdstip. Men passeert elkaar, groet, wandelt door of slaat een babbeltje. Na verloop herkent men elkaar aan de manier van stappen, de rugzak, de kleding.
Als men dan nog van nature sociaal en extravert ingesteld is en zelf initiatief neemt, kent men na een tijdje een hoop mensen en zij kennen jou.
Een tweede belangrijke ontmoetingsplaats en dus ideaal om mensen te leren kennen, is de albergue waar elke dag opnieuw andere pelgrims boven, onder of naast je slapen of ook soms samen de maaltijd gebruiken. Zo zijn vele Camino-vriendschappen ontstaan. Als men zich daarenboven in meerdere talen kan uitdrukken, verhoogt dat natuurlijk de kans om met elkaar in contact te komen. En zo ontstaan er stilaan los-vaste groepjes die elkaar blijven ontmoeten om te drinken of te eten of soms zelfs om samen te wandelen. Ook is het makkelijk om een aantal natuurlijke scheidingslijnen te zien in die groepen: leeftijd, taal, nationaliteit. Alleszins is de Camino-gemeenschap een heel internationale gemeenschap en heeft men de kans om mensen uit de hele wereld te leren kennen.
Volgens mij en zoveel anderen is dat de kracht van de Camino: over alle verschillen in taal, achtergrond en nationaliteit heen elkaar kunnen vinden in dat zelfde doel: samen de Weg afleggen en hopen ooit Santiago te bereiken.
Tot slot formuleerde een wandelaar het ooit zo tegen mij: “Een fietser rijdt op de Camino van plaats naar plaats, een wandelaar stapt er van mens naar mens.”

Wat een mooie uitspraak wandelen van mens naar mens. Dit heb je tijdens je tocht en in je loopbaan wellicht altijd gedaan en zal je in jouw buurt en familie ook zeker laten verder doorgaan. Een welverdiende schelp, geef ze een mooi plaatsje thuis en bewaar de mooie ontmoetingen, natuurbeelden en cultuur in je hart. Proficiat Jaak met je prestatie en tot weldra. Fam Leen

Fam Leen Reppel 2022-06-05 19:39:40

En nu huiswaarts om daar je geliefden lekker lang te knuffelen en je verslagen met woord en emotie kracht bij te zetten! Wij gaan je verhalen missen maar beseffen alweer : onze (schoon) broer is een topper! Veilige terugvlucht en hopelijk tot snel !

Micheline 2022-06-05 19:48:43

Nogmaals proficiat voor het wandelen maar ook voor de dagelijkse mooie verslagen. Niettegenstaande ik U niet persoonlijk ken heb ik elke dag met veel genoegen Uw verslag gelezen en Ja we gaan je verhalen missen. Het ga je goed. Misschien (hopelijk) komen wij elkaar ergens op een wandeling (in de omgeving St-Truiden) tegen.

André Rennen St-Truiden 2022-06-05 21:54:29

Dank voor de foto's en verslagen en een behouden thuiskomst veilige terug vlucht Tot later!.

Norbert De Kimpe 2022-06-05 22:19:24

Die laatste zin zegt alles😊

Jef 2022-06-06 01:49:08

Je beschrijft exact het gevoel dat we ook hadden!

Griet Lambrechts 2022-06-06 08:53:31

Je bent een krachtig voorbeeld voor mij. Elke dag moedig en positief verder gaan.... Hoe moeilijk het soms ook is! Groetjes

Heidi Gregoor 2022-06-06 10:12:06

Zo mooi geschreven ook!

Annie 2022-06-06 11:32:38

Jouw verhalen blijven indrukwekkend en mooi verwoord !Jij zal weten hoe je het verschil aanvoelt als fietser / wandelaar ! Ervaringen uitwisselen onder andere pelgrims is op zich al de moeite , dat blijkt uit je vele mooie verhalen ! We gaan die verhalen spijtig genoeg missen maar zijn blij ze met jou op afstand hebben mogen mee beleven ! Wij wensen je een veilige terug thuis vlucht en nogmaals een dikke proficiat !

Appeltans - Vanoirbeek Wim ( AWT ) en Rita 2022-06-06 12:25:48

Na uw beschrijving van het verschil tussen fietser en wandelaar is het nogal duidelijk dat voor u de pelgrimstocht te voet toch heel wat meer te bieden heeft dan de tocht voor de fietser: hoe mooi "wandelen van mens tot mens"